Kommersiellt kontra kooperativt: styrning av franchisetagare och motiv till franchising i en ekonomisk förening

923 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I Sverige har vi en företagsform som heter ekonomisk förening. I en sådan ska dess medlemmars intressen främjas genom att föreningen driver en affärsmässigt organiserad verksamhet i vilken medlemmarna deltar. Detta innebär att den ekonomiska föreningen måste tillfredställa både medlemmarnas finansiella önskemål såväl som deras önskemål om vad verksamheten ska tillhandahålla. Har den ekonomiska föreningen många medlemmar kan det bli svårt för den att tillfredställa alla medlemmars önskemål. Ett alternativ som vissa ekonomiska föreningar då nyttjar är verksamhetsformen franchising. För att kunna utreda varför ekonomiska föreningar väljer att nyttja franchising och för att kunna se hur de styr sina franchisetagare har vi genomfört en fallstudie av OK Norrbotten ekonomisk förening. Med franchising möjliggörs det för den ekonomiska föreningen att driva verksamheter i situationer där föreningen internt inte skulle lyckas driva verksamhet till rimliga kostnader. Följaktligen skapar franchising förutsättningar för bättre resultat hos den ekonomiska föreningen. Franchising medför också att den ekonomiska föreningen lättare kan omstrukturera sin verksamhet, utan att medlemmarna invänder mot omstruktureringen. Franchiseavtalet är ett viktigt verktyg för att den ekonomiska föreningen ska kunna formellt sett styra franchisetagarna in den riktning som önskas. Denna formella styrning försämrar dock relationen mellan parterna, men om franchisegivaren gör mer än vad som krävs av franchiseavtalet skapas förutsättningar för en bättre partsrelation. Om de varor franchisetagarna erbjuds av leverantörer tillhandahållna av franchisegivaren prissätts till franchisegivarens inköpspris underlättas styrningen av franchisetagarna i avseendet att få dessa att saluföra ett likartat utbud som den ekonomiska föreningen i övrigt. Detta beror på att priset är den viktigaste faktorn för franchisetagaren när denne gör inköpsbeslut. En annan metod att styra franchisetagarna till att hålla likar...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kommersiellt kontra kooperativt: styrning av franchisetagare och motiv till franchising i en ekonomisk förening

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Kommersiellt kontra kooperativt: styrning av franchisetagare och motiv till franchising i en ekonomisk förening
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=39476 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×