Det sokratiska samtalets väg till kunskap: seminarium som form för lärande

1099 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Denna studie beskriver och förstår hur eleverna under seminariet utvecklar kunskaper i historieämnet. Vi har använt oss av en enkätundersökning, i huvudsak innehållande så kallade "öppna frågor", samt av kompletterande observationer under lektioner och seminarium. Undersökningen genomfördes i en klass på gymnasiets tredje år. Våra observationer av lektionerna visar att eleverna utvecklade sina kunskaper under lektionsserien. Deras förmåga att problematisera sammanhang av historiska förlopp ökade under tiden. Enkätundersökningen som behandlade elevernas upplevelse av seminariet visade att eleverna ställde sig mycket positiva till denna pedagogiska form varav det ömsesidiga utbytet av tankegångar var det som mest uppskattades. Seminariet gav utrymme till ett mångfaldigt perspektivbyte på de frågeställningar som behandlades. Eleverna ansåg att seminariet som form, det så kallade sokratiska samtalet, gav dem möjlighet att se sammanhang och utöva källkritik. Eleverna ansåg också att seminarieformen utgjorde ett ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Det sokratiska samtalets väg till kunskap: seminarium som form för lärande

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Det sokratiska samtalets väg till kunskap: seminarium som form för lärande
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=39524 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×