This master thesis describes the use of interaction design and continuous
user-involvement throughout a software-development process. The purpose of
the project was to develop a computer program that could satisfy the demands
of the intended user group and function as their sole tool for the main task
to be performed. The intended user group consisted of occupational
therapists, physiotherapists and other professionals working with hand and
arm related injuries. The program's key function was to be a stand-alone tool
for the creation of hand and arm rehabilitation programs for the patient.
The project was initiated by Artronova (Uppsala) and Digitorum (Sundsvall),
two Swedish companies within the field of hand rehabilitation. The need for a
computer program was born because present means of creating rehabilitation
programs were unsatisfying and obsolete.
This thesis describes the whole design and development process ? from initial
sketches to fully operational Graphical User Interface (GUI). The initial
activity was performing a user study where user data was gathered mainly from
the two user representatives involved in the project and was analyzed to
identify user needs and requirements. From these results, two distinctive
design approaches were crafted: emulation of current workflow, and innovation
of current workflow.
The two design approaches were transformed into low-fidelity prototypes using
Adobe Photoshop and different screen modes were printed unto paper pages.
These paper models were used as an instrument for user testing, the two
involved users would interact with the models walking through contextual
scenarios consisting of tasks the program would need to support. The scenario
walkthroughs were complimented by observations, questionnaires and
semi-structured interviews. The results were analyzed and transformed into
redesign and this iterative cycle of design-test-evaluate-redesign was
performed several times before the design team agreed that the prototype was
satisfying.
The satisfying prototype was transformed into functioning GUI using Microsoft
Visual Studio C++ and the user-testing continued throughout the programming
phase as well. Initially performed by the involved users and towards the end
by selected outside users.
The results obtained in this thesis suggest that continuously involving
primary user representatives in a software design process increases the
chances of creating software that can satisfy user demands.
____________
Sammanfattning:
Detta examensarbete beskriver tillämpningen av interaktionsdesign och
kontinuerlig användarmedverkan som metod under programvarans hela
utvecklingsprocess. Syftet med projektet var att utveckla ett datorprogram
som kunde tillfredsställa den tilltänkta användargruppens krav och fungera
som deras ensamstående verktyg för huvuduppgiften. Den tilltänkta
användargruppen bestod av arbetsterapeuter, sjukgymnaster och andra
yrkeskategorier som arbetar med rehabilitering av hand- och armskador.
Programmets huvuduppgift var att fungera som ett ensamstående verktyg för
skapandet av träningsprogram till patienter med hand- och armskador.
Projektet startades av Artronova (Uppsala) och Digitorum (Sundsvall), två
svenska företag inom området handrehabilitering. Behovet av ett datorprogram
uppkom eftersom befintliga hjälpmedel för att skapa träningsprogram var
otillräckliga eller föråldrade.
Denna rapport beskriver hela design- och utvecklingsprocessen ? från tidiga
skisser till ett fullt funktionellt grafiskt användargränssnitt (GUI).
Projektet inleddes med en användarstudie där information om användaren
samlades in, huvudsakligen från de två användare som var knutna till
projektet. Informationen analyserades för att identifiera användarnas behov
och krav, och från användarstudiens resultat formades två distinkta
designstrategier: efterliknande av befintligt arbetssätt, och innovation av
befintligt arbetssätt.
De två designstrategierna omvandlades till låg-realism prototyper i Adobe
Photoshop och olika skärmvyer skrevs ut på pappersark. Dessa pappersmodeller
användes som instrument för användartest: de två involverade användarna fick
interagera med modellerna och gå igenom verklighetsbaserade scenarion som
bestod av uppgifter det färdiga programmet skulle behöva stödja. Dessa
scenariogenomföranden kompletterades av observationer, frågeformulär och
semistrukturerade intervjuer. Resultaten analyserades och omvandlades till
omdesign och detta iterativa arbetssätt med design-test-utvärdering-omdesign
utfördes ett flertal gånger tills dess att design-teamet kunde enas om en
godkänd prototyp.
De...