Interactive software development by continuous user involvement

866 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
This master thesis describes the use of interaction design and continuous user-involvement throughout a software-development process. The purpose of the project was to develop a computer program that could satisfy the demands of the intended user group and function as their sole tool for the main task to be performed. The intended user group consisted of occupational therapists, physiotherapists and other professionals working with hand and arm related injuries. The program's key function was to be a stand-alone tool for the creation of hand and arm rehabilitation programs for the patient. The project was initiated by Artronova (Uppsala) and Digitorum (Sundsvall), two Swedish companies within the field of hand rehabilitation. The need for a computer program was born because present means of creating rehabilitation programs were unsatisfying and obsolete. This thesis describes the whole design and development process ? from initial sketches to fully operational Graphical User Interface (GUI). The initial activity was performing a user study where user data was gathered mainly from the two user representatives involved in the project and was analyzed to identify user needs and requirements. From these results, two distinctive design approaches were crafted: emulation of current workflow, and innovation of current workflow. The two design approaches were transformed into low-fidelity prototypes using Adobe Photoshop and different screen modes were printed unto paper pages. These paper models were used as an instrument for user testing, the two involved users would interact with the models walking through contextual scenarios consisting of tasks the program would need to support. The scenario walkthroughs were complimented by observations, questionnaires and semi-structured interviews. The results were analyzed and transformed into redesign and this iterative cycle of design-test-evaluate-redesign was performed several times before the design team agreed that the prototype was satisfying. The satisfying prototype was transformed into functioning GUI using Microsoft Visual Studio C++ and the user-testing continued throughout the programming phase as well. Initially performed by the involved users and towards the end by selected outside users. The results obtained in this thesis suggest that continuously involving primary user representatives in a software design process increases the chances of creating software that can satisfy user demands. ____________ Sammanfattning: Detta examensarbete beskriver tillämpningen av interaktionsdesign och kontinuerlig användarmedverkan som metod under programvarans hela utvecklingsprocess. Syftet med projektet var att utveckla ett datorprogram som kunde tillfredsställa den tilltänkta användargruppens krav och fungera som deras ensamstående verktyg för huvuduppgiften. Den tilltänkta användargruppen bestod av arbetsterapeuter, sjukgymnaster och andra yrkeskategorier som arbetar med rehabilitering av hand- och armskador. Programmets huvuduppgift var att fungera som ett ensamstående verktyg för skapandet av träningsprogram till patienter med hand- och armskador. Projektet startades av Artronova (Uppsala) och Digitorum (Sundsvall), två svenska företag inom området handrehabilitering. Behovet av ett datorprogram uppkom eftersom befintliga hjälpmedel för att skapa träningsprogram var otillräckliga eller föråldrade. Denna rapport beskriver hela design- och utvecklingsprocessen ? från tidiga skisser till ett fullt funktionellt grafiskt användargränssnitt (GUI). Projektet inleddes med en användarstudie där information om användaren samlades in, huvudsakligen från de två användare som var knutna till projektet. Informationen analyserades för att identifiera användarnas behov och krav, och från användarstudiens resultat formades två distinkta designstrategier: efterliknande av befintligt arbetssätt, och innovation av befintligt arbetssätt. De två designstrategierna omvandlades till låg-realism prototyper i Adobe Photoshop och olika skärmvyer skrevs ut på pappersark. Dessa pappersmodeller användes som instrument för användartest: de två involverade användarna fick interagera med modellerna och gå igenom verklighetsbaserade scenarion som bestod av uppgifter det färdiga programmet skulle behöva stödja. Dessa scenariogenomföranden kompletterades av observationer, frågeformulär och semistrukturerade intervjuer. Resultaten analyserades och omvandlades till omdesign och detta iterativa arbetssätt med design-test-utvärdering-omdesign utfördes ett flertal gånger tills dess att design-teamet kunde enas om en godkänd prototyp. De...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Interactive software development by continuous user involvement

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Interactive software development by continuous user involvement
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=39696 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×