Antonio Vivaldi

1 röster
16956 visningar
uppladdat: 2005-04-14
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Förord
Italien är violinisternas hem. De första violerna var gjorde här och de största och kanske mest eftertraktade violintillverkarna Amati, Guarneri och Stradivarius familjen, jobbade i Italien.
De största violinisterna var alla italienare: Corelli, Torelli, Tartini och
framför allt violinisten och tonsättaren… Antonio Vivaldi

Uppväxten
Den 4 mars 1678 föddes Antonio Vivaldi. En pojke som redan i tidig ålder kom att visa vilken musikaliskbegåvning han hade. Pojken föddes, växte upp och verkade i Venedig (i Italien). Fadern, Giovanni Battista Vivaldi var redan känd i kanalernas stad, för han var nämligen violinist i St. Markus kyrkans orkester. Vivaldi fick en grundläggande musikalisk utbildning av fadern, och kunde redan vid tretton års ålder vikariera för pappan.

Fader Vivaldi
1703 prästvigdes han, men Vivaldi led under hela sitt liva av antagligen hjärtfel eller astma, så på grund av detta ville han inte ha hand om mässan. Det var kanske inte bara hälsan som fick honom att sluta vara präst och att börja satsa på musiken, utan det var det brinnande intresset han kände för kompositionen.

Det berättas att han ställdes inför inkvisitionsdomstolen (en kyrklig domstol som bl.a. hade hand om de som gick i strid mot kyrkans lära, fanns sedan 1200-talet) anklagad för att ha avbrutit sig mitt i en mässa, lämnat kyrkan och sprungit rakt till sitt arbetsrum där han skrev ner i musikalisk idé som kommit på under mässan. Ja, han gjorde mycket för att inte glömma av idén. Domstolen fann honom ”mentalt ur stånd” för att hålla mässa.

Vivaldi kallades för ”den röda prästen”, inte för att han var socialdemokrat utan för sitt sprakande röda hår.

Pietà
Samma år, 1703, som han prästvigdes, anställdes han på en flickskola, Ospedale della Pietà, som egentligen var en internat skola för föräldralösa och utomäktenskapliga barn, främst för flickor.
Musiklektionerna fyllde stora delar av skolschemat. Antonio själv jobbade där som musiklärare. Han skrev många av sina verk för flickorna och tillsammans framträdde de ofta för Venedigs adel och borgare.

Efter 1718 var han officiellt anställd där endast 1735-1738, då han blev sparkad pga. alla resor hit och dit i landet.
Antonio reste runt om i landet ofta, han blev alltmer känd utom landets gränser och var kallad för ”den rödhårige prästen”.
Österrike och Nederländerna var länder som han ibland spelade i.

Maskinen
1705 publicerade han för första gången en egen komposition. Det dröjde inte länge förrän han skrev fler. Sju år senare kom hans första opera, ”Ottone in villa”.
Antonio Vivaldi hade violinen som huvudinstrument men han komponerade många sonater och konserter för blåsinstrument. Han skrev även kyrkomusik, kammarmusik, sakral körmusik (tex. Salve Regina) och lite av varje.
Ett 40-tal operor blev skrivna och över 450 konserter för blås och stråkinstrument!
”Le quattro stagioni”, De fyra årstiderna är som mest kända, än idag!

Bach förväntades lägga fram en ny kantat varje söndag i Leipzig. Händel en ny opera varje år i London och Antonio skulle komma med nya oratorier och instrument konserter för alla helgonfester mm i Venedig, så Vivaldi hade fullt upp.
På den tiden var efterfrågan på instrumental musik stor, och Vivaldis musik var det inte fel på. Antonio lyckades skriva 49 operor (19 finns kvar tills idag), och det sägs att han lyckades göra en opera på fem dagar, nog kan man kalla honom för en musikalisk maskin.

Anna Giraud var en elev från flickskolan som tillsammans med sin syster och Vivaldi reste runtom i landet. Anna var en operasångare och både hon och systern ansågs vara Vivaldis kärlek, men Vivaldi sade att de endast hjälpte honom pga. av sjukdomen.

Andra kompositörer om Vivaldi
Bach beundrade honom. Han bearbetade minst tio konserter av Vivaldi men en annan kompositör vid namnet Stravinsky sade att Antonio skrev samma konsert 100 ggr. Det kanske han kunde säga som själv var en kanon tonsättare, men vi själva ska nog inte klaga. Man skall bara låta öronen få njuta av Vivaldis musik.

De senare åren
Vivaldi var en ganska rik man i medelåldern, men då populariteten minskade, då blev han förhållandevis fattig.
Sommaren 1741, då Antonio var 63 år, insomnade han i staden Wien. Han begravdes i en enkel grav vid S:t Karlskyrkan, som sedan revs 1783 då man i Wien byggde, på samma plats, ett Tekniskt Universitet. 1978, 300 år efter Vivaldis födsel, satte man upp en minnestavla på fasaden på universitet.

Eftermäle
Än idag är Vivaldis musik känd, främst ”De fyra årstiderna”, men efter hans död glömdes han av framtill ganska nyligen.

Vivaldi var en lysande violinist, kung över att skriva konserter och en mycket viktig övergångs kompositör mellan barocken och klassicismen.

Egna funderingar
En anledning till att jag valde att skriva om Vivaldi var musiken han komponerade. Det är inte konstigt att ”De fyra årstiderna” är så populära idag. Han har lyckats skapa musik som även dagens människa tycker om. När man lyssnar på ”De fyra årstiderna” kan man se vattnet porla harmoniskt i en skog, ett löv dansa fridfullt ner från ett träd, en storm träda fram…
Han lyckas med hjälp av musiken, få oss att komma på många associationer. Själv tycker jag mycket om en konsert vid namnet ”La tempête en mer” vilket betyder ”stormen på havet”. Man ser verkligen ovädret växa sig större och man fylls av inspiration.
Då man lyssnar på Vivaldis musik fylls man av glädje för musiken låter så mäktig. Vivaldi var en stor kompositör, och det kan jag förstå, för det är inte många musikarrangemang som har blivit så kända som hans. Med tanke på att detta skrevs under 1700-talet, och människor är villiga att lyssna nuförtiden på sådan musik, då tyder det på att bra musik som Vivaldis aldrig kommer att komma ur modet, utan det kommer antagligen alltid finnas en skara människor som kommer att gilla det. Det är inte säkert att musik som skapas idag blir i framtiden så uppskattad som Vivaldis.

Jag lyssnar inte särskiljt mycket på klassisk musik, men det är inte samma sorts upprepningar man hör då man t.ex. sätter in en skiva med Bachs inspelningar, Mozarts, Vivaldis, Händels, Schuberts… vilket jag upplever att den nyare popmusiken gör. De fl...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Antonio Vivaldi

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-04-14]   Antonio Vivaldi
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=3982 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×