En studie av konsumenters engagemang i premiepensionsplaceringar har genomförts främst med hjälp av semistrukturerade intervjuer med både konsumenter och försäkringsmäklare. Kundens beslutsfattande står i denna situation under påverkan av ett flertal aktörer på marknaden, där den centrala aktören är Premiepensionsmyndigheten och dess intressenter/nätverkspartners. Detta märks framför allt i det interorganisatoriska nätverket, där bland annat banker och media är en del, att denna påverkan kan existera i både positiv och negativ bemärkelse. Dessa intressenter kan i förlängningen alltså utgöra både hot och möjligheter för produkten (m.a.o. premiepensionsplaceringen) och dess förmåga att engagera kunden. Flera olika anledningar har framkommit till att intresset för premiepensionsplaceringen inte är särskilt högt. Bland annat så menar vi på att marknadsaktörerna misslyckats med att fullt ut göra slutkunden medveten om den potentiella risk som det medför att inte sköta om sin premiepensionsplacering. Andra anledningar har identifierats som svårigheten för kunden att utvärdera produktens funktionalitet, i kombination med en allmänt spridd misstro mot det nya pensionssystemet. Många respondenter vittnar även om att det inte uppfattas som värt tiden och besväret att söka efter information och engagera sig i placerandet, vilket innebär att produkten kan kategoriseras som lågengagerande. Det har även identifierats flera olika möjligheter för att söka strategiskt omplacera premiepensionsplaceringen i kundens ögon med hjälp av olika typer av anpassad marknadsföring.
1193 visningar
uppladdat: 2007-01-18
uppladdat: 2007-01-18
Inactive member
Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare.
Kommentera arbete
...läs fortsättningen genom att logga in dig.
Medlemskap krävs
För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.Kontot skapar du endast via facebook.
Källor för arbetet
Saknas
Kommentera arbetet: En studie av konsumenters engagemang i premiepensionsplaceringar har genomförts främst med hjälp av semistrukturerade intervjuer med både konsumenter och försäkringsmäklare. Kundens beslutsfattande står i denna situation under påverkan av ett flertal aktörer på marknaden, där den centrala aktören är Premiepensionsmyndigheten och dess intressenter/nätverkspartners. Detta märks framför allt i det interorganisatoriska nätverket, där bland annat banker och media är en del, att denna påverkan kan existera i både positiv och negativ bemärkelse. Dessa intressenter kan i förlängningen alltså utgöra både hot och möjligheter för produkten (m.a.o. premiepensionsplaceringen) och dess förmåga att engagera kunden. Flera olika anledningar har framkommit till att intresset för premiepensionsplaceringen inte är särskilt högt. Bland annat så menar vi på att marknadsaktörerna misslyckats med att fullt ut göra slutkunden medveten om den potentiella risk som det medför att inte sköta om sin premiepensionsplacering. Andra anledningar har identifierats som svårigheten för kunden att utvärdera produktens funktionalitet, i kombination med en allmänt spridd misstro mot det nya pensionssystemet. Många respondenter vittnar även om att det inte uppfattas som värt tiden och besväret att söka efter information och engagera sig i placerandet, vilket innebär att produkten kan kategoriseras som lågengagerande. Det har även identifierats flera olika möjligheter för att söka strategiskt omplacera premiepensionsplaceringen i kundens ögon med hjälp av olika typer av anpassad marknadsföring.
Kommentarer på arbetet
Inga kommentarer än :(
Liknande arbeten
Källhänvisning
Inactive member [2007-01-18] En studie av konsumenters engagemang i premiepensionsplaceringar har genomförts främst med hjälp av semistrukturerade intervjuer med både konsumenter och försäkringsmäklare. Kundens beslutsfattande står i denna situation under påverkan av ett flertal aktörer på marknaden, där den centrala aktören är Premiepensionsmyndigheten och dess intressenter/nätverkspartners. Detta märks framför allt i det interorganisatoriska nätverket, där bland annat banker och media är en del, att denna påverkan kan existera i både positiv och negativ bemärkelse. Dessa intressenter kan i förlängningen alltså utgöra både hot och möjligheter för produkten (m.a.o. premiepensionsplaceringen) och dess förmåga att engagera kunden. Flera olika anledningar har framkommit till att intresset för premiepensionsplaceringen inte är särskilt högt. Bland annat så menar vi på att marknadsaktörerna misslyckats med att fullt ut göra slutkunden medveten om den potentiella risk som det medför att inte sköta om sin premiepensionsplacering. Andra anledningar har identifierats som svårigheten för kunden att utvärdera produktens funktionalitet, i kombination med en allmänt spridd misstro mot det nya pensionssystemet. Många respondenter vittnar även om att det inte uppfattas som värt tiden och besväret att söka efter information och engagera sig i placerandet, vilket innebär att produkten kan kategoriseras som lågengagerande. Det har även identifierats flera olika möjligheter för att söka strategiskt omplacera premiepensionsplaceringen i kundens ögon med hjälp av olika typer av anpassad marknadsföring.Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=39823 [2024-05-04]
Rapportera det här arbetet
Är det något du ogillar med arbetet?
Rapportera