Barnet som medmänniska : En studie av pedagogers uppfattningar

1144 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
SammanfattningBakgrunden till detta arbete är tidigare erfarenheter av arbete i en förskola utomlands. De pedagoger jag mötte där hade inte det förhållningssätt till barnen som jag är van vid från Sverige. Andra förväntningar på barnen gjorde att de i mina ögon inte utnyttjade möjligheterna till barnens utveckling fullt ut.Jag har i min studie utgått från ett livsvärldsperspektiv. Livsvärlden är den värld som vi alla riktar oss emot, den finns inom oss och vi är också delar av den, detta på en och samma gång. Barnet upplever och lever genom denna ”livsvärld”. Barnet är involverat med världen från första början och även med alla människor i den. Genom samspel och kommunikation blir barnet sig självt och det ger barnet en känsla av mening. Det är redan från första stund en meningsskapande individ som söker kontakt med allt i sin livsvärld. Jag är intresserad av vilka förhållningssätt som skapar en miljö som främjar barns självkänsla och tilltro till sig själv och ser en stor potential i livsvärldsperspektivet.Syftet med min uppsats är att undersöka hur pedagogers tankar om barn och de förväntningar som läggs på dem, stämmer överens med ett livsvärldsperspektiv.Genom att intervjua 3 verksamma pedagoger i olika förskolor har jag format olika teman som innefattar de svar jag fått. Dessa teman är självkänsla, individ i samspel och barnet som medmänniska.De pedagoger jag intervjuade gav uttryck för uppfattningar som på många sätt överensstämmer med ett livsvärldsperspektiv. Även om inte samma begrepp alltid användes, fanns där en bred medvetenhet bland de intervjuade pedagogerna där förhållningssätt ansågs viktigt och tilltro till bar...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Barnet som medmänniska : En studie av pedagogers uppfattningar

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Barnet som medmänniska : En studie av pedagogers uppfattningar
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=39838 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×