Diversity Marketing - är etnicitet tillämpbart som marknadsföringsverktyg?

1311 visningar
uppladdat: 2007-08-23
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Diversity Marketing eller mångfaldsmarknadsföring är ett fenomen som har spridits från USA till andra delar av världen senaste decennierna. Etnicitet och kulturell tillhörighet uppfattas allmänt påverka bland annat konsumtionsmönster och individers preferenser. Det innebär att etnicitet har kommit att bli en segmenteringsvariabel och uppfattas vara ett tillämpbart marknadsföringsverktyg. Vår utgångspunkt för uppsatsen är att etnicitet och kulturell tillhörighet inte problematiseras i de sammanhang där Diversity Marketing förekommer. Dessutom finns det en direkt risk att en betoning av till exempel etnicitet bidrar till att individer kategoriseras och fastnar i oföränderliga identiteter. Ytterligare en risk med Diversity Marketing är att marknadsföringen framställs utifrån ett postkolonialt synsätt. I uppsatsen har vi kommit fram till att etnicitet kan användas som segmenteringsvariabel och som marknadsföringsverktyg under vissa förutsättningar. Dessa innefattar bland annat en stor medvetenhet och kännedom om den avsedda målgruppen samt en förståelse för att identiteter är sociala konstruktioner vilket gör att dessa kan påverkas och ändras med tiden. Ytterliggare viktiga faktorer som måste beaktas är individens egen etniska självmedvetenhet och det faktum att individer idag kan röra sig mellan flera olika identiteter där etnicitet utgör en identitet. Innebörden av etnicitet kan vara mycket individuell och därigenom kan det vara problematiskt att generalisera en föreställning till en större etnisk grupp. Även hur samhällets integrationspolitik är utformad och de bakomliggande faktorerna till migrationen påverkar tillämpbarheten hos Diversity Marketing. Uppsatsen är i huvudsak en litteraturstudie som vi kompletterar med ett mindre antal...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Diversity Marketing - är etnicitet tillämpbart som marknadsföringsverktyg?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-08-23]   Diversity Marketing - är etnicitet tillämpbart som marknadsföringsverktyg?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=40022 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×