Konsumentinställning till Functional Food i Sverige och Danmark - skillnader i attityd och adoptionsbenägenheter

1839 visningar
uppladdat: 2003-01-30
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Den här uppsatsen behandlar skillnaderna i attityd till Functional food mellan Sverige och Danmark. Syftet är att utreda, med hjälp av adoptionsteorier, segmenteringsteorier och teorier om kulturella skillnader, de olikheter som finns mellan de danska och svenska konsumenternas attityder och inställningar till Functional food och hälsomat. Vidare tänker vi utreda varför dessa skillnader existerar. Produkten som fokus läggs på är en cereal bar som tillverkas av ett internationellt företag. Den marknadsförs redan som extra nyttig på andra marknader och företaget hoppas kunna lansera produkten på liknande sätt i Sverige och Danmark. Functional food har ökat betydligt från en blygsam nivå under de senaste åren och ökningen spås av marknadsaktörer fortsätta med ännu större kraft under åren 2003-2005. I arbetet utreder vi dels om det finns ett intresse för dessa produkter hos konsumenterna och dels vilka skillnader som finns mellan Sverige och Danmark. För en utomstående är det lätt att dra slutsatsen att Sverige och Danmark är en homogen marknad. I vår rapport visar vi däremot att det finns betydande skillnader i kultur och matvanor, attityden till Functional food samt i viljan att adoptera nya produkter inom denna produktkategori. Till grund för analysen ligger bl.a. våra egna undersökningar samt litteratur om livsstilar och köpbeslutsbeteende. Vi anser a...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Konsumentinställning till Functional Food i Sverige och Danmark - skillnader i attityd och adoptionsbenägenheter

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-30]   Konsumentinställning till Functional Food i Sverige och Danmark - skillnader i attityd och adoptionsbenägenheter
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=40058 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×