Ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete ligger till grund för en bra
fysisk och psykosocial arbetsmiljö på arbetsplatsen. Arbetsgivare är enligt
lag skyldig att följa de föreskrifter som Arbetsmiljöverket utfärdat samt
bedriva ett eget och aktivt arbetsmiljöarbete.
Denna studie utgör examensarbetet i magisterpåbyggnadsutbildningen
Arbetsmiljöledning 60 poäng vid Luleå Tekniska Universitet där
examensarbetet omfattar 15 poäng. Studien är genomförd på ett sjukhus i
Mellansverige med syftet att kartlägga och analysera hur det systematiska
arbetsmiljöarbetet bedrevs vid tre enheter inom kliniken för medicin.
Syftet var också att undersöka ledningens och medarbetarnas syn på
arbetsmiljön och arbetsmiljöarbetet. Fokus under karläggningen låg på:
uppgiftsfördelning, engagemang och informationsflöde för att undersöka hur
arbetsmiljöarbetet når ut till de olika anställningsnivåerna i
organisationen. Det övergripande målet för studien var att identifiera
behov och förutsättningar vid sjukhuset och med dessa som utgångspunkt
arbeta fram förslag på åtgärder och tillvägagångssätt i syfte att förbättra
och utveckla det systematiska arbetsmiljöarbetet. Studien presenteras
konfidentiellt då det kontinuerligt sker förändringar inom organisationen
och ledningen vid sjukhuset inte kunde garantera att information är aktuell
när studien slutförts och publicerats.
En litteraturstudie kring regelverk, arbetsmiljö och sjukhusets
arbetsmiljöarbete inledde studien. För att klargöra bilden av
arbetsmiljöarbetet vid de tre enheterna genomfördes sex kvalitativa
intervjuer, med verksamhetschef, enhetschefer och avdelningschefer.
Medarbetarna på enheterna fick delta i en enkätstudie. Resultatet av
studien visar att arbetsmiljöarbetet generellt anses som viktigt men
cheferna ansåg att det var svårt att få till i praktiken, bl.a. på grund av
att kliniken lider av resurs- och informationsbrist. Det var många av
medarbetarna som inte kände till arbetsmiljöpolicyn och inte heller vem som
var ansvarig för vad när det gällde arbetsmiljöfrågor.
Efter analys av intervjuer och enkäter framkom de största bristerna i
arbetsmiljöarbetet. Bl.a. ansågs verksamheten vara allt för stor vilket i
sin tur leder till brister i informationsutbytet. Arbetsmiljöpolicy och
handlingsplaner var bristfälligt utformade och det fanns en ovetskap bland
medarbetarna kring uppgiftsfördelning.
Utifrån analysen och den teoretiska referensramen utarbetades
åtgärdsförsl...