Svenskdidaktik i (o)jämlikhetens landskap : en studie om språkutveckling, rasifiering och klass

654 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Symbolic resources transform in to social power and material resources through the educational system. This entails that all students should have equal access to it.The essay compares Swedish didactics in “immigrant” and “white” schools, all situated in socio-economically underprivileged areas, analysing interviews with eight Swedish teachers about their didactics regarding restricted and elaborated language code.Understanding teacher’s work in the class room requires attention to the intersections between race and class, and of both to the distribution of symbolic resources in general.The essay finds that the practice of the” immigrant” school teachers differs from the “white” school teachers’. The former are active, providing intellectual tools, scaffolding and driving force while the later choose a more passive attitude, letting students decide for themselves what to do and what goals to reach. Consequently “white” schools allow the reproduction of unequal distribution of symbolic resources while practice in immigrant schools aim to compensate for disadvantages.Practice seems to win legitimacy by different sets of conceptualisations. Immigrant students are envisaged like persons in need of help ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Svenskdidaktik i (o)jämlikhetens landskap : en studie om språkutveckling, rasifiering och klass

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Svenskdidaktik i (o)jämlikhetens landskap : en studie om språkutveckling, rasifiering och klass
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=40210 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×