Att försöka stärka elevens roll i utvecklingssamtalet är ett sätt att hjälpa eleven till vuxenhet.
Att eleven tränas i att nå ett ”större språk” är angeläget inte minst för en svensklärare som
skall verka som elevhandledare. Språk ger eleven plats på arenan, det vill säga möjlighet att
bli ett subjekt. Aktionen har detta som sitt huvudsyfte, då jag upplevt att elever under
utvecklingssamtalen ofta är mottagare/ objekt för information från skolan och kommentarer
från föräldrar och inte är aktivt deltagande.
Gymnasieskolan har möjligheten att erbjuda elever något annorlunda i kraft av att skolformen
är ny för eleven och åtminstone på pappret frivillig. Att elever tränas i självvärdering och
reflektion är två ingångar till ett sådant utvecklingsarbete. Genom att starta detta i den klass
jag för närvarande är elevhandledare i tror jag mig om att upptäcka en del, som mitt arbetslag
kan diskutera och eventuellt vidareutveckla. Genom att välja videofilmning av gruppsamtal
ville jag inleda ett kollektivt reflektionsarbete .
Jag har också försökt ringa in upplevelser av utvecklingssamtal från årskurs 3 elever och
några kollegor, för att få stoff till mina samtal med eleverna i åk 1. De självskattningar som
mina elever gjort utgår från deras individuella studieplaner och det skoldokument som slår
fast vad vi handledare skall ta upp under samtalet.
Jag har använt mig av frågeformulär, skattnings/värderingsblanketter och videoinspelningar
Studien är kvalitativ och jag har utöver ovannämnda arbetsmetoder fört kontinuerliga
loggboksanteckningar.
Eleverna är positiva till samtalen, men förväntar sig i stor utsträckning att deras olika ämnes
lärare skall ha rapporterat studieresultaten till handledaren. De är färgade av tidigare
skoltraditioner och osäkra över var betygsribborna ligger, vilket försvårar deras försök att
sätta mål . Språket är knapphändigt och i huvudsak koncentrerat kring betygssteg. Det är de
som har de bästa studieresultaten som lyckas värdera sina studieinsatser på ett realistiskt sätt.
De elever som har svårt med studiemotivation och/eller valet av program har svårast att
värdera ...