Kommunikation - Är det en möjlighet eller förhinder?

1229 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I detta examensarbete undersöks kommunikationen mellan barn och lärare i förskolan och grund- skolan. Syfte Syftet med detta arbete var att undersöka i vilken utsträckning den kunskap om kommunikation som förmedlas i lärarutbildning genom undervisning, litteratur och läroplanen används i skolans arbete. I arbetet behandlades huvudsakligen följande frågeställningar: Använder sig lärarna av de kunskaper om kommunikation som förmedlas i lärarutbildningen? Om så inte är fallet vilka orsaker finns det till att lärarna inte kommunicerar med eleverna i större utsträckning? I så fall hur påverkar detta barns lärande? Vilken betydelse har lärarnas utbildning för kommunikationen med eleverna? Hur trivs lärarna med sitt arbete? Är deras arbete inriktat mot målet? Metod Som metod har jag använt intervju. Arbetets teoretiska bakgrund baserades på läroplanen och teorier kring kommunikation mellan lärare och elever. I undersökningen intervjuades fem lärare i två verksamheter, en förskola och en skola med sexårsverksamhet. Resultat Av arbetets resultat framgick att lärarutbildningen inte ger tillräckligt underlag för lärarnas senare arbete i skolan inom området kommunikation lärare/elev. Undersökningen peka- de också på orsaker till varför lärarna pratade litet med barnen. Lärarnas arbete pågår under stress, barngrupperna har blivit för stora samtidigt som resurserna har dragits ned. Dessutom har lärarna ålagts att utföra flera administrativa uppgifter än tidigare, vilket ytterligare minskar tiden för kommunikation med eleverna. En konsekvens av detta var att lärarna inte trivs med sitt arbe- te, vilket blev en ytterligare negativ faktor i kontakten med barnen. Undersökningen pekade också på läraryrkets komplexitet och problemet med att skolans verksamhet styrs av politiker som inte alltid är insatta i hur skolans arbete fungerar i teori och praktik. Det var inte konstigt att lärarna tappar entusiasm för sitt arbete. Nu vet jag att lär...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kommunikation - Är det en möjlighet eller förhinder?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Kommunikation - Är det en möjlighet eller förhinder?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=40354 [2024-05-06]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×