Att tala eller inte tala...:en studie i om man genom talövningar kan öka gymnasieelevers kunskaper och trygghet inför att tala för en större grupp

656 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med arbetet var att, undersöka om man genom talövningar kan utveckla elevens kunskaper och trygghet inför att tala för en större grupp. Undersökningen genomfördes på en gymnasieskola i Luleå, och omfattade 57 elever. Jag inledde och avslutade min undersökning med en och samma enkätundersökning för att kunna mäta en eventuell förändring i inställningen och upplevelsen av att tala. Som komplement till enkäten intervjuade jag ett antal slumpmässigt utvalda elever. Det konkreta arbetet bestod av ett antal talövningar av varierad svårighetsgrad. Resultatet visade på en modest positiv utveckling vad gäller upplevelsen av att tala, bl.a. vid klassrumsdiskussioner och redovisningar. Dessutom framgick att eleverna var medvetna om talträningens betydelse för en eventuell framtida jobbintervju. Slutsatsen blev att talövningarna gav blygsamma resultat i positiv riktning, och insikten om att resultatet kunde ha blivit ännu bättre om elevgruppen varit bekant för mig sedan tidigare och om vi hade haft mer tid på oss. Detta p.g.a. att en språkutvecklande undervisning bör vara en...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att tala eller inte tala...:en studie i om man genom talövningar kan öka gymnasieelevers kunskaper och trygghet inför att tala för en större grupp

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Att tala eller inte tala...:en studie i om man genom talövningar kan öka gymnasieelevers kunskaper och trygghet inför att tala för en större grupp
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=40478 [2024-05-01]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×