Riktlinjer och stöd för hållbar utveckling i grundskolan

1805 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Hållbar utveckling är ett av FN:s övergripande mål. Utbildning ses som ett av de viktigaste verktygen för att förändra människors attityder och ge dem förmåga att lösa de problem som hör ihop med hållbar utveckling. I den svenska strategin för hållbar utveckling ges utbildning en viktig roll. Skolans verksamhet regleras av ett antal styrdokument på både nationell och lokal nivå. Dessa används för att genomföra nationella målsättningar om hållbar utveckling i skolan. Vår undersökning syftar till att undersöka hur man lever upp till dessa målsättningar och hur man upplever riktlinjer och stöd för sitt arbete. Vi vill också undersöka vilka svårigheter som finns och hur dessa skulle kunna överbryggas. Vi har intervjuat sex rektorer på olika grundskolor för att få en bild av hur begreppet hållbar utveckling är förankrat i skolan, hur miljöundervisningen går till och hur man upplever de riktlinjer och stöd som finns för arbetet med hållbar utveckling och miljö. Av vår undersökning framkom att den huvudsakliga bristen i skolornas hantering av miljöfrågor är att man inte ser sambanden och inte knyter ihop de olika aspekterna av hållbar utveckling: miljö, ekonomi och sociala frågor. Dock strävar man efter att integrera ett miljöperspektiv i så många delar av skolans verksamhet som möjligt. De nationella styrdokumenten upplevs som välfungerande för miljöundervisningen, medan ett utökat stöd från kommunen och det lokala Agenda 21-kontoret efterfrågas.Våra slutsatser är att kommunens stöd för skolornas arbete med hållbar utveckling skulle kunna förbättras. Vidare lyckas de nationella styrdokumenten i dagsläget inte förmedla perspektivet hållbar utveckling på ett sådant sätt att det realiserats i skolorna. Det saknas också tillräckliga resurser för arbetet. Det finns även brister i samförstånd och...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Riktlinjer och stöd för hållbar utveckling i grundskolan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Riktlinjer och stöd för hållbar utveckling i grundskolan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=41333 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×