Nu ska vi läsa!En studie om hur 13 lärare praktiserar metoder och använder resurser vid läsundervisningen

1078 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Som lärarstudenter vid Göteborgs universitet har vi, Anders Hallström och Roya Tamaddon, utvecklat ett ökat intresse för elevers läsförståelse. Anders har läst historia och engelska för grundskolans senare åldrar. Roya har läst Barn och ungas uppväxtvillkor, Människa, natur och samhälle samt matematik och svenska för grundskolans tidigare år. Vi har valt ämnet eftersom det är oerhört viktigt för skolans elever att lära sig att läsa och att utveckla sin läsförståelse. Elever som har bristande läsförståelse löper en stor risk att få problem under hela sin utbildning i flera av skolans ämnen. Dessa elevers möjligheter minskar kraftigt även i dagens samhälle. Vår undersökning behandlar behandlar faktorer kring elevers läsförståelse och läsinlärningsprocess samt svårigheter och problem kring denna process. Syftet med vår undersökning har varit att få ett lärarperspektiv på hur man som lärare upptäcker och hjälper elever som har problem med sin läsförståelse. Undersökningen har även som syfte att försöka se vilka metoder och hjälpmedel verksamma lärare använder i skolorna för att utveckla elevernas läsförmåga. Vi har använt oss av en kvalitativ undersökning i form av en enkätundersökning som har delats ut till fyra skolor i Västra Götaland. De 13 lärare som deltog i undersökningen är verksamma i årskurs 1-6. Samtidigt har vi införskaffat användbar litteratur och forskning för att få en tydligare bild om läsinlärning. Genom att lärarna varierar sin läsundervisning och arbetar utifrån olika metoder ökar möjligheten att de flesta elever lär läsa. Det ligger i skolans skyldighet och ansvar att erbjuda elever i behov av särskilt stöd de resurser som krävs för att underlätta elevernas läsinlärning. Undersökningen belyser vikten av kompetent personal, som är lyhörd och uppmärksam för att så...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Nu ska vi läsa!En studie om hur 13 lärare praktiserar metoder och använder resurser vid läsundervisningen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Nu ska vi läsa!En studie om hur 13 lärare praktiserar metoder och använder resurser vid läsundervisningen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=41398 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×