Med pekpinnen i handen : Att situationsanpassa lärares ledarskap i klassrummet

1430 visningar
uppladdat: 2001-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med studien är att empiriskt belysa vilka ledarstilar en lärare anammar i en given klassrumssituation. Dessutom försöker den följande undersökningen identifiera olika strategier och modeller som kan vara till en lärares hjälp för att försöka skapa en god atmosfär och arbetsro i klassrummet. Den teoretiska referensramen behandlar tre områden. Till en början behandlas vad forskningen säger om ledarskap och därefter tas det upp olika förslag till att stärka de positiva processerna i klassrummet. Det tredje området beskriver hur en bra lärare/ledare bör vara enligt forskningen. För att kunna besvara de frågor som ställs i problemformuleringen observerades och intervjuades sammanlagt fyra lärare. Observationerna skedde under två lektionstillfällen. Intervjuerna började med inledande frågor som allmänt berör en lärares ledarskap. Därefter fick läraren diskutera tre fallbeskrivningar (hypotetiska kritiska situationer i klassrummet) som han/hon tidigare hade fått presenterade för sig. Metoden som användes i undersökningarna byggde på ett etnografiskt arbetssätt som även kallas för fältstudier. Resultatet av intervjupersonernas svar visar att en kritisk situation i klassrummet tenderar framkalla en auktoritär ledarstil hos läraren. Undersökningarna visar samtidigt att lärarna använder sig av en uppsättning klassrumsstrategier. Dessa berör både sådana strategier som nämns i litteraturen men också egna konstruerade strategier. Sammanfattningsvis kan man säga att resultatet visar att det inte finn...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Med pekpinnen i handen : Att situationsanpassa lärares ledarskap i klassrummet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2001-01-01]   Med pekpinnen i handen : Att situationsanpassa lärares ledarskap i klassrummet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=41465 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×