Vid FN-konferensen i Johannesburg 2002 enade värdens länder för en
ekonomisk, socialt och miljömässig hållbar riktning. Där utbildningssystemet
är ett kraftfullt verktyg för att ställa om till hållbar utveckling. Skolor
har ett tydligt uppdrag att bidra till en ekologiskt hållbar utveckling,
vilket även uttrycks i nationella styrdokument som till exempel i skollagen,
att var och en som är verksam inom skolan ska främja aktningen för varje
människas egenvärde och vår gemensamma miljö.
Hösten 1996 startade projektet Grön Flagg som är den svenska grenen av Eco
Schools. Där Miljödepartementet och Naturvårdsverket tillsammans tog fram
miljöledningssystemet Grön Flagg som en indikator för hållbar utveckling. I
dag finns det cirka 1100 skolor som är anmälda till projektet Grön Flagg
varav cirka 70 % är certifierade enligt Grön Flagg. Med projektet Grön Flagg
arbetar man med miljöledning anpassat efter barn och ungdomars behov.
Det här examensarbetet visar, genom intervju- och enkätundersökning av
skolor som arbetar med projektet Grön Flagg, ett initiativrikt miljöarbete
utifrån barnens och ungdomarnas perspektiv. Projektet Grön Flagg är ett sätt
att arbeta med miljöledning på olika nivåer, som kan anpassas efter de olika
skolverksamheterna.
Drivkrafterna bakom personalens miljöarbete varierar, men generellt betonas
det egna engagemanget. Trycket från eleverna var störst på gymnasieskolan
och från föräldrarna på förskolan. Ingen skillnad fanns för skolor som
utbildar sin personal inom miljöfrågorna eller inte.
Trots problem som brist på engagemang och tid vid miljöarbetet så svarade
79 % av dom tillfrågade skolorna, att trenden i skolans miljöarbete är på
jämn eller ökande nivå. Många ansåg att ett utökat samarbete med andra som
är medlemmar i projektet Grön Flagg skulle vara önskvärt.
Ovanstående erfarenheter kan vara till nytta för alla verksam...