Miljöarbetet förändras ständigt och har kommit att gälla alla verksamheter i
samhället. Universitet och högskolor har ett särskilt ansvar i
miljöhänseende och unika möjligheter att påverka strävan mot en hållbar
utveckling. Staten, näringsliv och krafter inom verksamheten ställer ökade
krav på lärosätenas miljöarbete. Därmed har lärosätena ett behov att
systematisera och organisera sitt miljöarbete, det vill säga ett behov av
att införa ett miljöledningssystem.
Syftet med rapporten är att sammanställa information och erfarenheter från
lärosätens miljöledningssystem och deras syn på studenten som miljöaspekt
samt ge ett förslag för hur Luleå tekniska universitet kan gå till väga i
sitt miljöarbete.
Det pågår ett arbete med införande av miljöledningssystem vid flertalet
svenska lärosäten vilket till stor del beror på Miljödepartementets
projekt "Miljöledningssystem i statlig förvaltning" där 22 lärosäten deltar.
De har alla kommit olika långt i sitt arbete och valt lite olika arbetssätt.
Valen gäller allt ifrån organisation till huruvida lärosätet har som mål att
certifiera sig enligt internationell standard eller enbart väljer att jobba
efter dess struktur.
Ledningens stöd är grunden för ett framgångsrikt arbete. Person eller grupp
som leder miljöarbetet bör vara placerad direkt under rektor i
organisationen. Några lärosäten arbetar institutionsvis medan exempelvis
Mälardalens högskola vid sitt införande och certifiering enligt ISO14001
1999 arbetade igenom hela verksamheten på en gång. Flertalet lärosäten har
tankar på att utnyttja en pilotenhet som kan ge erfarenheter och fungera som
det goda exemplet.
Konsekvenserna av studentens framtida yrkesverksamhet och tillämpningen av
erhållna forskningsresultat är ett lärosätes största miljöaspekter. För att
minska den miljöpåverkan som dessa aspekter verkar till krävs åtgärder,
framförallt i form av miljöintegrering i all utbildning och fors...