Prissättning vid produktlanseringar

927 visningar
uppladdat: 2007-05-09
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund: Efter att ha studerat diverse litteratur, artiklar och avhandlingar som berör prissättning av nya produkter, kan det konstateras att det finns en del forskning som handlar om prissättning. I och med detta väcktes intresse att studera hur olika företag går tillväga för att ta fram ett målpris på sina nya produkter. Prissättning av nya produkter har emellertid inte fått lika stort utrymme i litteraturen då informationen som ges, snarare handlar om prissättning i allmänhet och ger mindre vägledning om hur priset ska sättas på nya produkter. Vidare är prissättning vid produktlanseringar intressant att undersöka då prissättning är en viktig del av lanseringen. Dessutom är området engagerande, då litteraturen pekar på att prissättningen är behäftad med många utmaningar och svårigheter samt att valet av pris kan påverkas av dess syfte. Syfte: Kartlägga hur fyra företag inom verkstadsindustrin arbetar med prissättning vid lansering av nya produkter, det vill säga beskriva vilka aspekter de väljer att basera priset på och varför. Metod: Studien utgår från en kvalitativ ansats där fyra företag har studerats, med målet att ta reda på hur de går tillväga vid prissättning av nya produkter. Enbart fyra företag valdes, då undersökningen hade för avsikt att göra en djupgående studie, för att få en större helhetsförståelse med hänsyn till tid och resurser. Urvalet av respondenter byggde på att de har god insikt i företagets prissättning av nya produkter. Studiens primärdata baserades på öppna individuella intervjuer, för att fram så mycket information som möjligt. För att erhålla kunskap om prissättning vid lansering av nya produkter, användes litteratur från olika universitets- och högskolebibliotek samt Internet. Litteraturen bestod huvudsakligen av forskningsartiklar samt fack- och kurslitteratur. Resultat och slutsatser: Studien på fallföretagen har med andra ord visat att prissättning vid lansering av nya produkter sker med utgångspunkt i den k...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Prissättning vid produktlanseringar

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-05-09]   Prissättning vid produktlanseringar
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=41570 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×