Informationsutlämnande av incitamentsprogram

1124 visningar
uppladdat: 2007-02-22
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Bakgrund och problem: Användandet av aktierelaterade incitamentsprogram minskade kraftigt efter uppdagandet av de uppmärksammade optionsprogrammen i bland annat Skandia och Enron. Sedan 2004 har dock antalet program ökat kraftigt. Uppsatsen fokuserar på hur svenska bolag lämnar ut information kring incitamentsprogram. Kan aktieägare och potentiella investerare göra en bedömning av företagens aktierelaterade incitamentsprogram? Lämnar företagen ut information om sambandet mellan belöning och prestation? Synliggörs kostnaderna? Och hur motiverar företagen användandet av optionsprogram? Syfte: Att beskriva hur informationsutgivandet gällande incitamentsprogram ser ut i svenska börsbolag. Avgränsningar: Uppsatsen endast ledningens belöningssystem och behandlar inte övriga anställdas ersättningar. Övriga ersättningar i form av pensioner, avgångsvederlag, tjänsteförmåner samt fast lön kommer ej att behandlas. Inte heller kommer någon internationell jämförelse att göras. Metod: Intervjuer med representanter för samtliga bolag förutom Investor har genomförts och information har även hämtats från företagens egna kommunikéer. Materialet har analyserats utifrån den teoretiska referensramen angående vilken information företag bör ge ut angående aktierelaterade incitamentsprogram. Resultat och slutsatser: Samtliga bolag som medverkar i uppsatsen följer de regler som finns angående informationsutgivande kring/av aktierelaterade incitamentsprogram. Företagens informationsutgivande är både omfattande och detaljrik, dessutom motiverar de användandet av belöningssystem. Däremot är sambandet mellan prestation och belöning många gånger svårt att utläsa. Uppsatsen konstaterar att det inte är säkert att ökad detaljrikedom och omfång i informationen kring aktierelaterade incitamentsprogram leder till en ökad förståelse hos aktieägare som i slutändand leder till ett ökat förtroende för ledningen. Förslag till fortsatt forskning: Företagen anser själva att de tillhandahåller tydlig och förståelig information till marknaden. Ett förslag på fortsatt forskning hade varit att kartlägga var aktieägare anser om företagens informationsu...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Informationsutlämnande av incitamentsprogram

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-02-22]   Informationsutlämnande av incitamentsprogram
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=42162 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×