Att individintegrera särskoleelever i grundskolan ­ en litteraturstudie

803 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syftet med vår uppsats är att studera vad man i forskningslitteraturen säger om individintegrering, det vill säga särskoleinskrivna elever som är placerade i grundskoleklasser. Särskilt fokus läggs på elevernas sociala miljö och arbetsmiljö och studien avser elever i skolans tidigare årskurser. Vi har valt att göra en litteraturstudie om individintegrering utifrån ett visst elevperspektiv. För att begränsa studien har vi intervjuat individintegrerade särskoleelever och fördjupat oss i de områden som eleverna fokuserade på i samtalen om deras skolsituation. Eleverna ansåg att den sociala miljön och arbetsmiljön var det som var viktigast för hur de trivdes i skolan. Vi har belyst diskussionen om individintegrerade särskoleelever i grundskolan utifrån dessa två perspektiv samt lyft diskussionen om individintegrering och en skola för alla som är aktuell idag. I vår uppsats har vi låtit de individintegrerade eleverna vara i fokus för att deras känslor inför skolsituationen ska belysas. I vår litteraturstudie har vi kunnat konstatera att den sociala miljön är en stor och viktig del av elevers vardag. Det finns också en hel del forskning och studier som belyser ämnet individintegrering utifrån detta perspektiv. Hur arbetsmiljön är utformad är också av stor vikt för hur eleverna upplever sin skolvardag. Inom detta område har vi dock funnit att forskningen är mer sparsam. Man kan konstatera att social ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att individintegrera särskoleelever i grundskolan ­ en litteraturstudie

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Att individintegrera särskoleelever i grundskolan ­ en litteraturstudie
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=42181 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×