Handelsbanken i Gävle : En studie om konsten att hitta rätt arbetskraft

1928 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I tjänsteföretag är det extra viktigt att man har bra medarbetare då deras primära uppgift är attbetjäna kunden och vara ”ansiktet utåt”. De anställda arbetar i ”fronten” och är tillsammansmed kunderna de viktigaste marknadsförarna. När man vill uppfylla dessa egenskaper hos sinpersonal är det viktigt att anställa rätt serviceinriktad personal från början. Detta betyder attdet måste läggas ned mycket uppmärksamhet och omsorg på anställningen och rekrytering avny personal.I ett möte med Urban Dahlborg som är personalchef på Handelsbanken berättar han om sittoch Handelsbankens problem med den missvisande bild som studenter har av Handelsbanken.Därigenom följer också deras problem med att nå ut till rätt studenter som potentiellamedarbetare. Syftet med vår studie är därför att undersöka hur Handelsbanken kanmarknadsföra sig för att bli en mer attraktiv arbetsplats för studenterna. För att kunna besvaravår huvudfråga har vi valt att se på hur studenter uppfattar Handelsbanken som en eventuellarbetsplats, hur Handelsbanken kan attrahera ung kompetens och vad Handelsbanken kananvända sig av för marknadsföringskanaler för att nå ut till studenter som passar in i derasorganisation. Vi har i vår studie valt att avgränsa oss till Högskolan i Gävle ochMittuniversitetet i Sundsvall.För att kunna undersöka vårt problem har vi valt att använda oss av både den kvalitativa ochden kvantitativa metoden. Gällande den kvalitativa metoden kommer vi att använda oss avintervjuer för att få en djupare kunskap om vilka marknadsföringskanaler som finns på debåda skolorna. Gällande den kvantitativa metoden har vi genomfört en enkätundersökningsom omfattar 95 ekonomstudenter totalt på de båda skolorna.Resultatet som vi kunde urskilja utifrån studien var att de studenterna som inte harHandelsbanken som bank inte heller har någon uppfattning om banken och på så sätt kanskeinte heller tänker på Handelsbanken när de ska söka arbete. Vår undersökning visar att hela 85% av de tillfrågade studenterna skulle kunna tänka sig att arbeta på en bank och 10 % svaradeatt de inte visste vad de ville arbeta med i framtiden. Detta visar att det finns godaförutsättningar att attrahera ung kompetens då endast 5 % av de tillfrågade studenterna intekunde tänka sig att arbeta på en bank.Denna studie kan dock inte sägas vara rep...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Handelsbanken i Gävle : En studie om konsten att hitta rätt arbetskraft

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Handelsbanken i Gävle : En studie om konsten att hitta rätt arbetskraft
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=42656 [2024-06-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×