Hur upplevs sjukskrivningsprocessen på SKF Sverige AB?

1115 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Då sjukfrånvaron i Sverige länge ökat har arbetsgivarna alltmer fått upp ögonen för kostnader som sjukfrånvaron medför. Olika åtgärder har lett till att sjukfrånvaron nu börjar minska både inom den offentliga och privata sektorn. Även hos SKF Sverige AB har trenden varit positiv de senaste åren, men för att finna ytterligare metoder för att minska sjukfrånvaron, fick vi i uppdrag av SKF Sverige AB att utvärdera upplevelsen av nuvarande sjukskrivningsprocess. Sjukskrivningsprocessen förändrades för snart två år sedan och avtalet skall nu omförhandlas. Därför har vi fått i uppdrag att utvärdera hur det har fungerat. Uppdragsgivarna, det vill säga personalavdelningen på SKF Sverige AB, undrar om sjukskrivningsprocessen upplevs fungera bra eller om det finns anledning att göra förbättringar. Därifrån fick vi vår frågeställning vilken lyder: Hur upplever chefer och medarbetare på SKF Sverige AB samt personal på Feelgood skrivningsprocessen? Den nuvarande sjukskrivningsprocessen fungerar så att den som sjukanmäler sig skall ringa två telefonsamtal. Det ena samtalet går till berörd chef/personalombud och det andra till en legitimerad sjuksköterska på företagshälsovården, i SKF: s fall Feelgood AB. Vi har genom en enkät- och intervjuundersökning gjort en utvärdering av medarbetarnas upplevelse av sjukskrivningsrutinen och ger förslag på förbättringar av processen. Både verkstadsanställda och tjänstemän omfattas av enkätundersökningen. Den har vi kompletterat med intervjuer med chefer med personalansvar. Dessutom intervjuade vi sjuksköterskor samt en verksamhetschef på Feelgood. Med hjälp av induktiv metod fann vi teorier som styrker vad vi fått fram genom vår analys. I undersökningen kom vi fram till att den nuvarande sjukskrivningsprocessen, som innebär att den sjuke talar med en sjuksköterska redan första dagen generellt sett uppskattas, men att det finns potential till förbättring. Våra förslag lyder i korthet: • Behåll nuvarande sjukskrivningsrutin, men se över om det går att effektivisera arbetet på Feelgood, till exempel om det går att frigöra någon mer till att svara på inkommande telefonsamtal så att fler som ringer kommer fram till en sjuksköterska direkt. • Ge tydligare information till SKF: s anställda om syftet med att de skall ringa till Feelgood och vilka tjänster de tillhandahåller då felaktiga förväntningar leder till missnöje. • Förändra utformningen av det e-postmeddelande Feelgood skickar till cheferna när någon sjukanmält sig. Lägg till individens namn i ämnesraden och en uppskattning av den förväntade frånvarotiden i m...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur upplevs sjukskrivningsprocessen på SKF Sverige AB?

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Hur upplevs sjukskrivningsprocessen på SKF Sverige AB?
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=42701 [2024-05-12]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×