Att leva med flera språk i skolan - en studie i modersmålsundervisningens betydelse för språkutvecklingen

1861 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problem Modersmålsundervisningens betydelse för språkutvecklingen, och hur lärare och elever upplever densamma. Syfte och frågeställningar Huvudsyftet med det här examensarbetet är att undersöka hur tvåspråkighet upplevs i skolan ur lärarnas och elevernas perspektiv. Underordnat huvudsyftet har det även undersökts hur elever med annat modersmål än svenska använder sin tvåspråkighet vid inlärning av andra språk och eventuellt ett tredje språk. Metod Arbetet är uppbyggt i två delar. Den första är en litteraturgenomgång som beskriver tvåspråkighet på ett generellt sätt och den andra är en kvalitativ empirisk undersökning baserad på intervjuer och enkäter. Resultat Både resultaten från litteraturen och den empiriska undersökningen visade att elever upplever det som positivt att ha tillgång till två språk. Det ger dem en bredare språklig bas som aktivt utnyttjas vid inlärning av modersmål, andraspråk och eventuella tredjespråk. Lärarna ser det hela ur ett annat perspektiv, men noterar att en tvåspråkig elev har ett större referenssystem att ta till vid inlärning. Det noteras dock att det är en merinsats, i den meningen att om eleven inte når god språknivå, så kan det verka hämmande vid inlärning av alla ämnen. För skolans och lärarkårens del, kan man säga att samarbetet mellan hemspråkslärare och vanliga språklärare bör bli mer omfat...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att leva med flera språk i skolan - en studie i modersmålsundervisningens betydelse för språkutvecklingen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Att leva med flera språk i skolan - en studie i modersmålsundervisningens betydelse för språkutvecklingen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=42760 [2024-04-27]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×