Flerspråkighet i förskolan. En kvalitativ studie av modersmålsstöd i förskolan i Göteborg

2802 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Studiens syfte är att undersöka och klargöra hur modersmålsstöd fungerar i förskolan och samtidigt lyfta fram modersmålets betydelse för barns språk- och identitetsutveckling. Den empiriska undersökningen har som mål att undersöka pedagogernas arbetssätt i flerspråkiga förskolor och att utreda hur modersmålsstödet fungerar i förskolan i Göteborg. Huvudfråga: Studiens frågeställning lyder: Hur tillgodoser förskolor i Göteborgs kommun de flerspråkiga barnens rätt till modersmålsstöd? Metod och material: Studien består av en kvalitativ undersökning med halvstrukturerade intervjuer. Sammanlagt intervjuades två modersmålslärare och tre förskollärare från tre olika förskolor i Göteborgs kommun. Intervjuerna spelades in på band och intervjumaterialet blev dels transkriberat i sin helhet och dels sammanfattades den del som var relevant för studien. Resultat: Modersmålslärarna ambulerar mellan förskolan och skolan och ger barnen språkträning en gång i veckan. Språkträningen ges parallellt med den ordinarie verksamheten. Föräldrarnas och pedagogernas önskemål om att barnen ska få modersmålsstöd förhindras av kommunens budgetbesparing. Pedagogerna har en positiv inställning till barnens språk och har viljan att utveckla barnens kunskaper. I förskolan arbetar tvåspråkig personal, men deras språkkompetens utnyttjas ofta inte på bästa sätt för barnen. I förskolan talar barnen svenska med varandra även om de har samma modersmål. Detta beror dels på att svenska fungerar som ett gemensamt språk i förskolan och dels på att alla aktiviteter i förskolan sker på svenska, så att det är lättare att använda svenska. Betydelse för läraryrket: Flerspråkighet i förskolan ska uppmärksammas mer och pedagoger i förskolan måste hitta ett bra sätt att dra nytta av de flerspråkiga barnens erfarenheter och kunskaper. Samtidigt bör den flerspråkiga personalens kompetens användas mer effektivt. Pedagoger måste samarbeta med modersm...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Flerspråkighet i förskolan. En kvalitativ studie av modersmålsstöd i förskolan i Göteborg

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Flerspråkighet i förskolan. En kvalitativ studie av modersmålsstöd i förskolan i Göteborg
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=42761 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×