Att vara tvåspråkig. En undersökning om elevers attityd till sin tvåspråkighet

3403 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte och metod Syftet med uppsatsen är att presentera en undersökning om tvåspråkiga elevers syn på den egna tvåspråkigheten. De övergripande frågorna som vi söker svar på är: Vilka attityder har tvåspråkiga elever till sin egen tvåspråkig- het? Spelar skolan någon roll för tvåspråkiga elevers attityd gentemot den egna tvåspråkigheten? Vilka för- och nackdelar upplever de? Vilket språk anser de att de behärskar bäst? För att undersöka detta har vi använt oss av en kvalitativ metod i form av samtalsintervjuer med tio tvåspråkiga informanter från en heterogen respektive homogen skola. Med homogen skola avse vi en skola där procenten elever med ett annat modersmål än svenska är ungefär 10 %. Med heterogen skolan menar vi en skola där mängden elever med annat modersmål är betydligt större. Resultat Undersökningen visar att samtliga tvåspråkiga informanter har ett positivt förhållningssätt till sin tvåspråkighet. Det framgår även att informanternas syn på sina olika språk och kulturer är oberoende av skola. Däremot visar vår undersökning en skillnad i de positiva attityderna mellan informanterna från den homogena skolan och in- formanterna från den heterogena. Informanterna från den homogena skolan anser att det är bra att kunna språk för att få en möjlighet att kommunicera med omvärlden medan informanterna från den heterogena skolan lyfter fram en stolthet över sitt ursprung. Resultatet visar att samtliga informanter anser att tvåspråkighet och att vara tvåspråkig är något positivt men de upplever även nackdelar. Nackdelarna förekommer i mötet med omvärlden och då informanterna växlar mellan sina språk. Studien visar även att 9 av 10 informanter anser sig behärska det svenska språket bättre än sitt modersmål. Läraryrket I skolans uppdrag och värdegrund framgår det att den ökande globaliserings- och internationaliseringsprocessen ställer höga krav på människans kunskap och förståelse för den kulturella mångfalden vilket befrämjar en trygg identitetsutveckling. Skolan har en viktig roll i utvecklandet av förståelse för den kultur...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Att vara tvåspråkig. En undersökning om elevers attityd till sin tvåspråkighet

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Att vara tvåspråkig. En undersökning om elevers attityd till sin tvåspråkighet
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=42774 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×