Den mångfacetterade försäljaren : en studie om förpackningsdesignens roll i konkurrenssituationer

800 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
På konkurrensutsatta marknader är det inte längre nödvändigtvis kärnprodukten som är den avgörande faktorn för kunden i en valsituation. Det kan vara många andra faktorer som styr om en produkt blir köpt av kunden eller om den lämnas på butikens hylla. I denna uppsats ligger fokus på hur förpackningar kan användas som konkurrensmedel. Uppsatsen syfte är att skapa begrepp för de mekanismer som möjliggör förpackningsdesignens roll i konkurrenssituationer. Syftet ses som relevant då författarna har sett en saknad av teorier som kan förklara förpackningsdesignens vikt som konkurrensmedel.För att kunna besvara detta syfte har en undersökning genomförts som inbegripit intervjuer med representanter från nio leverantörer i svensk dagligvaruhandel så som Wasabröd AB, Gunnar Dafgård AB och Spendrups Bryggeri AB. Intervjuer med tre designbyråer har också gjorts med tanken att söka skapa en bred bild av ämnet. Resultatet av undersökningen är ett antal begrepp för de mekanismer som möjliggör förpackningsdesigns roll i konkurrenssituationer. Dessa begrepp berör exempelvis en förpacknings exponering, mervärde, kärnvärde och passform, varav det sistnämnda berör hur väl en förpackning speglar en kärnprodukts pris, kvalitet och målgrupp. I slutsatsen skapas även ett begrepp för vad som ka...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Den mångfacetterade försäljaren : en studie om förpackningsdesignens roll i konkurrenssituationer

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Den mångfacetterade försäljaren : en studie om förpackningsdesignens roll i konkurrenssituationer
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=42894 [2024-05-18]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×