Konstruktionsförslag av multimobilt universalchassi

740 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
MaxMove Industrier AB är ett ungt och innovativt företag som har en potential att bli ett av världens ledande företag inom materialhantering. Företaget erbjuder kunden mobila arbetsplattformar för arbeten i olika industriella miljöer. Under de senaste åren har verksamheten växt kraftigt i Sverige och även på den internationella marknaden. I och med införandet av den nya europeiska standarden EN 280 ställs högre krav på plattformarna vid ett typgodkännande. För att MaxMove skall kunna konkurrera med andra aktörer på marknaden krävs att en av deras plattformar genomgår en omkonstruktion för att uppfylla de nya standardiseringskraven. Jag har tagit fram ett nytt konstruktionsförslag, på ett multimobilt chassi, som kan anpassas för olika industriella områden. Konstruktionen har anpassats mot de krav som ställs på ett chassi i saxliftsutförande, då standardiseringskraven på dessa är högst. Arbetet inleddes med stabilitetsberäkningar enligt aktuell standard för att få ökad förståelse för de problem som kan uppstå samt de krav som ställs på konstruktionen. Här upptäcktes även ett samband som kritiskt påverkar maskinens stabilitet. Detta framkom när granskningar gjordes mellan maskinens vikt och den utböjning som uppstår på plattformens lyftanordning. Om denna utböjning minskas innebär det även att maskinens totalvikt kan reduceras. Problem som uppstod med det gamla chassiet var att det ej var produktionsvänligt, då chassiet hade relativt skrymmande mått. Detta ledde till problem vid hanteringen av chassiet under produktionsarbetet. Konstruktionsförslaget består därför av ett underlag för en ny utformning av maskinen, där chassiet är uppdelat i tre delar. Dessa är framvagn, mittmodul samt bakvagn. En fördel med denna princip är att möjligheten att anpassa chassidelarna till andra konstruktioner ökar. Slutligen utfördes även beräkningar på strukturen för att verifiera hållfastheten. Analysen visade att de mest utsatta delarna av konstruktionen är framvagnen och bakvagnen. Efter införandet av förstärkningar runt hjulens infästningspunkter minskade spänningarna till en acceptabel nivå, där de största spänningarna ligger på en nivå 0,3 gånger under materialets sträckgräns. En grov uppskattning av tillverkningskostnaden för konstruktionen ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Konstruktionsförslag av multimobilt universalchassi

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Konstruktionsförslag av multimobilt universalchassi
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=43009 [2024-05-03]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×