MaxMove Industrier AB är ett ungt och innovativt företag som har en
potential att bli ett av världens ledande företag inom materialhantering.
Företaget erbjuder kunden mobila arbetsplattformar för arbeten i olika
industriella miljöer.
Under de senaste åren har verksamheten växt kraftigt i Sverige och även på
den internationella marknaden. I och med införandet av den nya europeiska
standarden EN 280 ställs högre krav på plattformarna vid ett
typgodkännande. För att MaxMove skall kunna konkurrera med andra aktörer på
marknaden krävs att en av deras plattformar genomgår en omkonstruktion för
att uppfylla de nya standardiseringskraven.
Jag har tagit fram ett nytt konstruktionsförslag, på ett multimobilt
chassi, som kan anpassas för olika industriella områden. Konstruktionen har
anpassats mot de krav som ställs på ett chassi i saxliftsutförande, då
standardiseringskraven på dessa är högst.
Arbetet inleddes med stabilitetsberäkningar enligt aktuell standard för att
få ökad förståelse för de problem som kan uppstå samt de krav som ställs på
konstruktionen. Här upptäcktes även ett samband som kritiskt påverkar
maskinens stabilitet. Detta framkom när granskningar gjordes mellan
maskinens vikt och den utböjning som uppstår på plattformens lyftanordning.
Om denna utböjning
minskas innebär det även att maskinens totalvikt kan reduceras.
Problem som uppstod med det gamla chassiet var att det ej var
produktionsvänligt, då chassiet hade relativt skrymmande mått. Detta ledde
till problem vid hanteringen av chassiet under produktionsarbetet.
Konstruktionsförslaget består därför av ett underlag för en ny utformning
av maskinen, där chassiet är uppdelat i tre delar.
Dessa är framvagn, mittmodul samt bakvagn. En fördel med denna princip är
att möjligheten att anpassa chassidelarna till andra konstruktioner ökar.
Slutligen utfördes även beräkningar på strukturen för att verifiera
hållfastheten. Analysen visade att de mest utsatta delarna av
konstruktionen är framvagnen och bakvagnen. Efter införandet av
förstärkningar runt hjulens infästningspunkter minskade spänningarna till
en acceptabel nivå, där de största spänningarna ligger på en nivå 0,3
gånger under materialets sträckgräns. En grov uppskattning av
tillverkningskostnaden för konstruktionen ...