När skollagen reviderades 1995 fick jämställdhet en mer framträdande plats.
Skolverket bedriver tillsyn av skolorna i Sverige och de har redovisat att
skolornas förutsättningar att bedriva jämställdhetsarbete är mycket olika.
Staten har uppmärksammat detta i Budgetpropositionen 2002. De har avsatt
medel för att utbilda pedagogiskt kvalificerade resurspersoner i
jämställdhet och genuskunskap. Målet var att det år 2004 skulle finnas
minst en utbildad lärare/pedagog i varje kommun. Genuspedagogerna ska i sin
utbildning få redskap för att implementera aktivt förändringsarbete i
skolans vardag.
Policyskapandet inom skolan har många gånger haft ett uppifrån
perspektiv, nya bestämmelser har tillkommit från staten innan de gamla har
blivit implementerade. Forskning visar att skolor ofta endast tar till sig
delar av förbättringstankar. Många forskare har lyft fram betydelsen av en
skolas kultur, vilka normer, uppfattningar, värderingar och attityder som
sätter sin prägel på verksamheten och de människor som verkar där.
Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka möjligheter som
genuspedagogen har att initiera och implementera aktivt förändringsarbete i
skolans vardag. Hur kan genuspedagogen fungera som stöd och resurs för
andra lärares aktiva förändrings och utvecklingsarbete? Vilken betydelse
har strukturen för genuspedagogens möjligheter att genomföra sitt
förändringsarbete? I uppsatsen formulerades en hypotes att genuspedagogens
möjlighet att arbeta med jämställdhet ökar om informella och formella
regler överensstämmer och om det finns stöd från överordnade. Hypotesen
testas genom att två frågeställningar besvaras. Vilka aktörer påverkar
genuspedagogens möjligheter till implementering av jämställdhets- och
genusfrågor? I vilken struktur, i bemärkelsen normer och regler, verkar
genuspedagogen? För att finna svar på frågorna har en fallstudie genomförts
av nio genuspedagoger i olika kommuner.
Uppsatsen har visat att genomförandestrukturen är viktig, framförallt
att det finns en strategi ...