Target Costing - Ett måste i dagens produktutveckling? En studie på Victor Hasselblad AB

2220 visningar
uppladdat: 2004-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Dagens företag är verksamma i en värld som präglas av ständiga och snabba förändringar och där konkurrensen alltmer hårdnar. Företagen måste vara flexibla, lyssna på vad kunderna efterfrågar och vara medvetna om att ett litet misstag kan vara ödesdigert då det finns många konkurrerande aktörer på marknaden. Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka och beskriva hur en Target Costing-process går till utifrån de fyra hörnstenarna och om det övergripande arbetssättet har förändrats i Victor Hasselblad AB sedan 1997. Resultatet kommer vi sedan att jämföra med den befintliga teorin kring Target Costing. Target Costing fick stor uppmärksamhet i slutet av 1980-talet världen över. De främsta argumenten för att ett företag ska tillämpa detta ekonomiska begrepp är både den starka marknadskopplingen och det faktum att det enligt teorin är 70-90 % av produkternas kostnader som låses fast redan i utvecklingsfasen. Ur ett ekonomiskt styrperspektiv är detta en stark motivering till att redan i en produkts utvecklingsfas se över möjligheten till kostnads-reduceringar. Om ett företag genom arbete redan i utvecklingsfasen ser att en produkt skulle bli för dyr att tillverka och inte har någon framtida potential att bli lönsam, läggs denna ned. Target Costing processen kan se ut på olika sätt. Anledningen till detta är att en process kan genomarbetas och studeras på olika sätt. Det är dock möjligt att identifiera ett antal centrala, grundläggande hörnstenar som ingår i processen. Dessa fyra hörnstenar är följande: Fastställande av försäljningspris (”Target Price”) Fastställande av vinstkrav (”Target Profit”) Fastställande av målkostnaden (”Target Cost”) Nå målkostnaden genom en värdeananlys (”Value Engineering”) Vi har läst ett urval av den litteratur som finns om Target Costing och har utifrån denna litteratur beskrivit metodens innebörd. För att se hur denna metod fungerar i praktiken har vi intervjuat ett tillverkande företag som tillämpar detta begrepp, nämligen Victor Hasselblad AB. På detta företag gjordes det redan 1997 en övergripande uppsats om deras tillämpning av Target Costing. Därför har vi också undersökt vad som hänt med Victor Hasselblad AB: s arbetssätt sedan dess. De slutsatser vi har kommit fram till i vår uppsats stämmer bra överens med de flesta övergripande slutsatserna som gjordes i uppsatsen 1997. Vi hade dock valt att mer i detalj undersöka tillämpningen av Target Costing på Victor Hasselblad ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Target Costing - Ett måste i dagens produktutveckling? En studie på Victor Hasselblad AB

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-01-01]   Target Costing - Ett måste i dagens produktutveckling? En studie på Victor Hasselblad AB
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=43689 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×