I den här uppsatsen har jag valt att fokusera forskningen på en jämförelse
mellan två olika portallösningar, en standardlösning och en egenutvecklad
portal. För att på så sätt undersöka om en standardlösning kan ersätta en
egenutveckling vad gäller företagsportaler.
En företagsportal är verktyg som via ett webbaserat gränssnitt
tillhandahåller användaren eller en grupp av användare med den information
och de applikationer, eller funktioner, som behövs för att deras arbete ska
kunna utföras på ett effektivt sätt. Portalen gör det möjligt för
användaren att nå relevant information som kan vara både intern och extern.
Användaren kan nå portalen oberoende av vart denne befinner sig, och
oberoende av vilken dator eller vilket operativsystem användaren använder
sig av.
Det är vanligt att företag utvecklar sina portaler från grunden, vilket gör
att de får en totalt skräddarsydd portallösning, men det är en
resurskrävande process som kräver mycket tid och pengar. Det finns dock ett
antal standardlösningar på marknaden vad gäller företagsportaler, som
exempelvis Plumtree, Hummingbird och Microsoft Sharepoint.
I min undersökning gjorde jag en jämförelse mellan en standardlösning och
en egenutvecklad portal. Jämförelsen gjordes genom att först studera
förespråkade portalfunktioner i teorin. Sedan genomförde jag en fallstudie,
som utgjordes av fyra kvalitativa intervjuer med personer på två olika
företag, och undersökte på så sätt hur funktionaliteten i respektive
portallösning stämde överens med de förespråkade funktionerna. Jag tittade
även på användarnas upplevelser samt skillnader i det utvecklingsarbete som
bedrivits. Jag har under studiens gång kommit fram till att en
standardlösning kan ersätta en egenutveckling vad gäller företags-portaler.
Alla portaler skiljer sig åt från fall till fall, oavsett om...