There is something about postmodernism

1522 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Förändring och utveckling råder på media - och reklammarknaden. Ökad gränslöshet och tillgänglighet skapar å ena sidan nya kommunikativa vägar, å andra sidan en medveten och kritisk konsument. Aktörerna på marknaden tvingas finna nya sätt att tränga igenom informationsbruset och nå ut med sina budskap. Detta kräver nya kommunikativa uttryck, former och mönster. TV som kommunikationskanal har fler uttrycksmöjligheter. Reklamfilm kan via ljud och rörlig bild kommunicera sådant andra medier inte förmår. Det förekommer en förflyttning av fokus och stil inom reklamfilm. Produktinformation och kännetecken är inte längre det väsentliga i reklambudskapet. Fokus riktas istället mot imaginära och emotionella värden som tar avstånd från kärnproduktens funktion, egenskap och särdrag. Denna nya form av uttryck och innebörd kan ses som ett resultat av den utveckling media – och reklammarknaden undergår. Den yngre generationen tilltalas av nya värden och den aktuella formen av reklamfilm är ett sätt att sticka ut från mängden av budskap. I denna studie undersöker vi bakgrunden till den nya formen av reklamfilm samt hur unga människor uppfattar reklamfilm. Mer specifikt studerar vi om unga människor uppfattar och tilltalas av reklamfilm som är typisk postmodern. Våra resultat visar att unga människor uppmärksammar och tilltalas i större utsträckning av reklamfilm som uppvisar postmodernistiska drag. Postmoderna egenskaper som; fragmentering, hyperreality och fokus på stil och utseende på bekostnad av substans och innehåll visade sig vara särskilt framträdande och betydande enligt vårt empiriska material. Våra resultat visar även på värdet av att reklamfilmen ska vara annorlunda, oväntad, anspela på ideal verklighet samt skapa en känsla. Innebörden av våra resultat tenderar till att postmodernism bör betraktas som ett verktyg i kommu...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: There is something about postmodernism

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   There is something about postmodernism
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44004 [2024-05-16]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×