Förändringar i mobiltelefonbranschen,- En kvalitativ studie med fokus på branschevolution och tillverkare

901 visningar
uppladdat: 2003-06-06
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problem: Vår huvudsakliga frågeställning är: Vilka är de viktigaste förändringarna i mobiltelefonbranschen och vad blir konsekvenserna av dessa förändringar? De delfrågor som också studeras berör huruvida värdekedjan dekonstrueras i mobiltelefonbranschen, företagens påverkan av komponent-standardisering, hur konkurrenssituationen påverkas av nischtillverkare och ODM-aktörer samt hur maktbalans och lönsamhet är fördelad i branschen. Syfte: Genom en global branschanalys vill vi kartlägga mobiltelefonbranschen och identifiera drivkrafterna till förändring. Vidare är syftet att analysera konsekvenserna av drivkrafterna och därmed skapa en förståelse för branschens utveckling. Vi har dessutom strävat efter att kartlägga alla mobiltelefontillverkare i världen med målet bidra med insikt om branschens utbredning. Metod: Sex företag har valts ut som företrädare för de olika roller som identifierats i mobiltelefonbranschen. Dessa har intervjuats och materialet har analyserats med utgångspunkt i våra teoretiska ämnesområden. En branschanalys har genomförts utifrån Thompson och Stricklands modell. Samtidigt har en kartläggning av branschens tillverkare/aktörer med eget varumärke genomförts. Teoretisk förankring: För att undersöka situationen i mobiltelefonbranschen har vi utgått från bakgrundsteori med RBV-synsättet respektive Industrial Organisation och sedan kompletterat den med teorier om branschutveckling, konkurrenslogik och värdeskapande. Empiri: Vi har försökt att kartlägga och undersöka alla mobiltelefontillverkare som finns i hela världen. Utifrån resultatet av denna kartläggning har vi identifierat fyra kategorier av företag som intar olika roller på marknaden: traditionella aktörer, nya aktörer, nischtillverkare och ODM-företag. Därefter har vi valt ut representanter från varje kategori, och genomfört intervjuer med företrädare från utvalda företag Resultat: Vi har identifierat fyra drivkrafter bakom förändringarna i mobiltelefonbranschen: inträde av ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Förändringar i mobiltelefonbranschen,- En kvalitativ studie med fokus på branschevolution och tillverkare

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-06-06]   Förändringar i mobiltelefonbranschen,- En kvalitativ studie med fokus på branschevolution och tillverkare
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44154 [2024-05-17]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×