Musik, ett redskap för lärande - en undersökning om och hur pedagoger använder musik som redskap för lärande

1216 visningar
uppladdat: 2006-12-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Examensarbetet i sin helhet åskådliggör musikens roll i skolan men vårt syfte är att undersöka om och hur pedagoger använder musiken som redskap för lärande i den övriga undervisningen i skolår 3 och 4. Med den övriga undervisningen syftar vi på all undervisning i verksamheten förutom ämnesundervisningen i musik. Vårt syfte är också att utifrån observationer och en enkätundersökning undersöka om vi kan se om styrdokumentens estetiska intentioner genomsyrar pedagogernas arbete. Vi har observerat fyra klasser samt alla pedagoger som undervisat i klasserna. Pedagogerna har sedan frivilligt fått besvara en enkät. Enkäten har även besvarats av pedagoger från andra skolor för att få ett bredare perspektiv. Resultatet av vår forskning visar att de flesta pedagoger integrerar musik i undervisningen på ett oreflekterat sätt eftersom integreringen av musik oftast sker då arbetsmaterialet erbjuder det. En oreflekterad integrering av musik visar att styrdokumentens estetiska intentioner faller i glömska för andra ämnen, som anses väga tyngre. Att planera undervisningen utifrån arbetsmaterialet och inte utifrån eleverna sätter eleverna och deras behov och intresse i andra hand. Pedagogerna verkar ha uppfattningen att om de sjunger en sång eller gör något liknande med eleverna så har de integrerat musik och därför arbetar de också utifrån vad som står i gällande styrdokument. I läroplanen och kursplanen för musik står det tydligt att pedagogen ska främja elevers lärande och inlärning genom att använda så många olika arbetsformer och uttryckssätt som möjligt. Musiken används ofta i form av sång och som bakgrundsmusik i språkundervisningen i engelska och i...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Musik, ett redskap för lärande - en undersökning om och hur pedagoger använder musik som redskap för lärande

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2006-12-01]   Musik, ett redskap för lärande - en undersökning om och hur pedagoger använder musik som redskap för lärande
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44178 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×