Kommunikationens roll inom den kommunala revisionen : En fallstudie inom Stockholms stad

792 visningar
uppladdat: 2005-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Kommunal revision har en viktig funktion då den fungerar som medborgarnas demokratiska kontrollverktyg. Revision är att objektivt granska, bedöma och uttala sig om organisationens redovisning och förvaltning. Det finns indikationer på att de rapporter som den kommunala revisionen producerar i vissa fall inte behandlas på ett lämpligt sätt av fullmäktige, styrelser och nämnder inom kommunerna. Detta kan leda till att de anmärkningar som görs i revisionsrapporterna inte ges tillräcklig uppmärksamhet. Detta kan i sin tur leda till att syftet med den kommunala revisionen inte uppfylls. Syftet med uppsatsen är att undersöka vilken roll kommunikationen mellan den kommunala revisionens intressenter har för hur revisionsrapporterna behandlas av de reviderade. Vidare undersöker vi hur kommunikationen kan utformas för att påverka de reviderades behandling av revisionsrapporterna i en positiv riktning. Vår studie är inriktad mot Stockolms stad. Vi har valt att avgränsa vår studie till att endast undersöka den kommunikation som sker mellan sakkunniga revisorer, förtroendevalda revisorer, handläggare och nämnder/styrelser. Därmed kommer kommunikationen av revisionsrapporterna med verksamhetsnivån inte att undersökas. Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie med en abduktiv ansats där vi både använder oss av primära och sekundära källor i form av intervjuer, vetenskapliga böcker och offentliga utredningar. Intervjuer har genomförts med sakkunniga revisorer, förtroendevalda revisorer, handläggare och nämnd/styrelse ledamöter. För att kunna besvara vårt syfte har informationen som insamlats sedan utvärderats med hjälp av vald teori. Uppsatsen har visat att kommunikationen av de undersökta projektrapporterna har skett på ett likartat sätt. Att utifrån detta klarlägga kommunikationens roll i hur projektrapporterna blivit behandlade av de reviderade är svårt. Det empiriska material som insamlats har emellertid legat till grund för en analys som visat på kommunikationens roll för hur projektrapporterna behandlas. Denna analys visar på vilket sätt kommunikationen påverkar hur projektrapporterna behandlas. Vi föreslår även fö...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Kommunikationens roll inom den kommunala revisionen : En fallstudie inom Stockholms stad

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2005-01-01]   Kommunikationens roll inom den kommunala revisionen : En fallstudie inom Stockholms stad
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44206 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×