Examensarbetet tar upp frågor som handlar om konsumentens inköpsbeteende på konsumentmarknader och vad som påverkar hennes beslut. Syftet är att undersöka hur stor betydelse de faktorer som nämns i teorin faktiskt har på konsuments inköpsbeteende. Med hjälp av dessa visar det sig även vad konsumenten värdesätter hos produkter, varumärken samt företagen. Metoden som användes till det är olika typer av sekundär- samt primärdata. För att sammanställa teorin användes sekundärdata medan för empirin användes mest primärdata. Sekundärdata användes i form av böcker och Internet medan primärdata samlades in med hjälp av surveyundersökning och telefonintervju. Data från surveyundersökningen samanställdes i ett dataprogram och redovisas i empirin med hjälp av tabeller och diagram.Människan påverkas av många faktorer gällande sin inköpsprocess, både direkt och indirekt. Konsumenten påverkas av kulturella, social, personliga och psykologiska faktorer. Även undersökningsresultatet visar att konsumenten inköpsbeteende påverkas av flera faktorer. Konsumentens uppväxt, situationen den befinner sig i och vem personen är påverkar dennes grad av påverkan.Undersökningsresultatet visade att över lag så är de yngre mer påverkbara än äldre och att män och kvinnor efterfrågade samma saker med viss avvikelse. Det visade sig även att det är viktigt för konsumenter att företaget bryr sig om henne och lyssnar på hennes behov. De flesta av konsumenterna föredrar att ha säljare till hands när de ska välja produkter och behöver fråga om dem. Rekommendationer från bekanta och säljare är viktiga i konsumenternas val av produkter. Reklamen har dock inte lika stor påverkan som rekommendationer från människor konsumenten möter och kan föra en dialog med. Eftersom de flesta handlar impulsivt visade det sig att det finns ett stort utrymmer för påverkan av säljare och omgivning. Hursomhelst är det viktigt att säljarna är kunniga, bemötande och trevliga. Varumärket förknippas mycket med socialstatus samt anses vara väldigt vikti...