Fenomenet Natt och Dag ­ en studie av effekten av en undervisningssekvens hos elever i år tre.

1404 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Syfte Syftet med vår undersökning var att ta reda på i vilken mån det är möjligt att hos elever utveckla en förståelse om fenomenet Natt och Dag i år tre, genom att ta reda på vilka effekter en undervisningssekvens får hos eleverna. För att uppnå vårt syfte har vi utgått ifrån följande tre frågeställningar: Vilka vardagsföreställningar har elever i år tre om fenomenet Natt och Dag? Är det möjligt att utveckla en naturvetenskaplig förståelse för fenomenet Natt och Dag hos eleverna i år tre med hjälp av en undervisningssekvens? Vad har eleverna för kunskaper efter genomgången undervisningssekvens? Metod Vi har utfört undersökningen med ett kvalitativt tillvägagångssätt genom att utföra en undervisningssekvens. Det innebär att vi undersökte elevers kunskaper före och efter undervisningssekvensen genom enkäter. Undersökningsgruppen bestod av 31 elever i år tre. Vi valde att ha en experimentgrupp och en kontrollgrupp för att tydligare se om skillnaden ligger i undervisningssekvensen. För få så relevant resultat som möjligt har vi kompletterat med observationer och analyser vid undervisningssekvensen. Resultat Förtestet i experimentgruppen visade att 5 av 14 elever hade en naturvetenskaplig förklaringsmodell på varför det blir mörkt på natten. Efter undervisningssekvensen svarade 11 av 14 elever med den naturvetenskapliga förklaringsmodellen i eftertestet. I kontrollgruppens förtest hade 5 av 16 elever en naturvetenskaplig förklaringsmodell, i eftertestet var det endast 3. Resultaten från enkätundersökningarna visar att genom yttre påverkan och socialt samarbete har fler elever utvecklat en naturvetenskaplig förklaringsmodell i experimentgruppen. I kontrollgruppen där ingen socialkonstruktivistisk undervisningssekvens utförts har många av eleverna kvar sin vardagsföreställning eller ändrat vardagsföreställning. Resultatet på vår undersökning visar att det kortsiktigt är möjligt att utveckla en naturvetenskaplig...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Fenomenet Natt och Dag ­ en studie av effekten av en undervisningssekvens hos elever i år tre.

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Fenomenet Natt och Dag ­ en studie av effekten av en undervisningssekvens hos elever i år tre.
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44302 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×