Grundskollärares uppfattning om integrering av elever med Asperger syndrom

3482 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
SammanfattningSyftet med min uppsats har varit att belysa några grundskollärares uppfattningar om integrering av elever med Asperger syndrom för att sedan jämföra med styrdokumenten och se om de stämmer överens.Studien har varit av kvalitativ karaktär, baserad på kvalitativa intervjuer för att få lärares uppfattningar på ett djupare plan. Intervjufrågorna baseras på öppna frågor med syfte att inte styra de intervjuade.Det mest framträdande resultatet var att det framkom två perspektiv på integrering av elever med Asperger syndrom. Ett långsiktigt och ett kortsiktigt perspektiv.Det långsiktiga är en integrering av individen i samhället och det kortsiktiga är en integrering i skolan.I det långsiktiga perspektivet så stämmer grundskollärarnas uppfattning väl överens med styrdokumenten, att integrering är nödvändig för att värna våra demokratiska och humanistiska värden som samhället bygger på.I det kortsiktiga perspektivet, elevens skolgång, framkom stora svårigheter vad det gäller att integrera elever med Asperger syndrom. Som utgångspunkt för att få en fungerande integrering av eleven, så utgick lärarna från individen och inte samhället. Om vi inte ser på integration utifrån individen så kommer vi troligtvis inte att...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Grundskollärares uppfattning om integrering av elever med Asperger syndrom

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

  • Inactive member 2009-10-19

    "Den tidiga utvecklingen kan likna den man ser hos barn med ADHD. ADHD står för Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Det är vanligt med överlappning mellan ADHD & Asperger syndrom & kan därför vara svårt att diagnostisera små barn. " Stämmer i så fall enbart på pojkar då As hos flickor inte är utåtagerande i samma utstäckning som pojkar. As hos fliickor överlag skiljer sej mycket från pojkar vilket också är an av anledningarna till att färre flickor får diagnosen. Träffar barnet inte en psykolog el.läkare med kunskap om As & flickor så kan barnet få fel diagnos el.ingen diagnos alls förens barnet är tonåring. Kunskapen är låg om As & om flickor & As extremt låg. Att As hela tiden klumpas ihop med Adhd gör dessutom att As barn får det sämre i skolan, de behöver lugn & ro & stuktur men slängs in i klasses med utåtagerande barn med AdHd. As barnen som behöver lugn & styktur & då de har svårt att förstå andra så är det def. inte lätt för dom att hela tiden bli störda av svårbegripliga & utåtagerande barn som inte sällan ger sej på As barnen för att As barnen inte har "vett" att hålla sej undan...

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Grundskollärares uppfattning om integrering av elever med Asperger syndrom
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44385 [2024-03-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×