Vad är konsumtion? Service Management studenters föreställningar i relation till forskningsperspektiv

2139 visningar
uppladdat: 2005-02-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Problem: Konsumtionsforskningen har gått ifrån fokusering på människans fysiologiska behov och synen på människan som en enskild individ till fokus på de psykologiska och sociala behoven där människan sätts in i ett socialt sammanhang. Vilka föreställningar har studenter vid Service Management programmet, Campus Helsingborg, Lunds Universitet, om konsumtion? Hur kan dessa föreställningar relateras till befintliga forskningsperspektiv? Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka de föreställningar som Service Management studenter har om konsumtion. Metod: För att undersöka de föreställningar som studenter har kring konsumtion genomfördes gruppdiskussioner. Materialet som samlades in analyserades med utgångspunkt i en modell av Per Østergaard och Christian Jantzen. Modellen utgörs av fyra olika perspektiv inom konsumtionsforskning; köpbeteende, konsumentbeteende, konsumentforskning och konsumtionsstudier. Slutsatser: I beskrivningen av studenternas föreställningar om konsumtion går det inte att utesluta något av modellens olika perspektiv. Vad det gäller begreppet behov menar studenterna att begreppet styrs av såväl djuriska drifter som det individuella begäret och sociala aspekter. Enligt studenterna är konsumenters förmåga att agera rationellt starkt sammankopplat med individens ekonomiska situation och olika produktgrupper. Ytterligare en slutsats är att studenterna framhäver referens¬gruppers betydelse vid konsumtion samt konsumtionens viktiga roll i individers identitets¬skapande. Även om modellens alla perspektiv förekommer i studenters förställningar om konsumtion är det ändå perspektivet konsumtionsstudier som dominerar. Att studenterna har mer kunskap om, och därför i s...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Vad är konsumtion? Service Management studenters föreställningar i relation till forskningsperspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2005-02-01]   Vad är konsumtion? Service Management studenters föreställningar i relation till forskningsperspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44442 [2024-09-21]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×