Internet har under de senaste åren ökat explosionsartat i Sverige och ett
av de stora användningsområdena på Internet är handel av varor och
tjänster. Det finns en mängd faktorer som spelar in i konsumenternas
användning av elektronisk handel och den elektroniska handeln mot
konsumenter har inte motsvarat de förväntningar som fanns för några år
sedan.
Syftet med denna studie är att undersöka vilka faktorer som är viktiga för
konsumenter för att öka deras användning av e-handel. För att komma fram
till våra slutsatser har vi gjort en kvalitativ undersökning med hjälp av
intervjuer med ett antal personer i åldrarna 16-34 som har använt sig av
elektronisk handel.
Viktiga faktorer för konsumenterna är att det är lättare att jämföra priser
på Internet och att priserna är lägre samt att utbudet är större och att
det går att få tag i varor som inte finns i ens närområde och det är den
största orsaken till att handla över Internet förutom priset. Det är även
viktigt att konsumenterna känner sig säkrare vid betalningar över Internet,
detta för att de inte har någon fysisk kontakt med varken pengarna eller
varan vid köpet. Konsumenterna känner även en allmän oro över säkerheten
kring e-handel eftersom många anser att Internet är anonymt på många sätt
och är en plats där det är lätt att bli lurad. De platser som konsumenterna
känner sig säkrast på är handelsplatser inom Sveriges gränser, de känns
tillförlitligare för att det är närmare till handelsplatsen och vid kontakt
med handelsplatsen går det att använda det egna språket. Vid global e-
handel så är fraktavgifter ett stort hinder på det sätt att det kan vara
svårt för en konsument att få fram information om exakt vad frakten kostar.
Ett annat hinder vid den globala e-handeln är att en del konsumenter känner
sig osäkra på grund av språkliga aspekter som kan medföra missförstånd.
Konsumenterna vill helst kunna klämma, känna och se på varan innan köpet
och det är svårt vid e-handel och detta medför att konsumenten inte riktigt
vet vad som beställs. Därför är det enligt vår undersökning viktigt att
konsumenterna enkelt kan returnera varor vid eventuella fel och
missförstånd. I vår undersökning har vi fått fram att konsumenterna känner
en större tillit till större och kända företag och känner sig därmed
tryggare vid handel från dem. På samma sätt får de tillit till en
handelsplats som de har handlat ifrån och det har fungerat bra.
Konsumenterna anser att det inte får lika mycket hjälp vid handel över
Internet som i en vanlig butik och att möjligheten att prata med någon om
produkten saknas. Konsumenterna i vår undersökning känner sig tryggare när ...