Effektmätning av produktplacering

1263 visningar
uppladdat: 2003-01-17
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Det vi vill åstadkomma med uppsatsen är att kartlägga de metoder som är mest lämpade för att mäta effekten av produktplacering i film. Relevanta aspekter att effektmäta är försäljning, ökad märkesmedvetenhet hos konsument, förstärkning av varumärke och förändring av företagets image. Vidare kommer vi att analysera och utvärdera vilken eller vilka metoder som ger bäst information på ovan nämnda områden. Metod: Vårt arbete bygger metodmässigt på att utföra intervjuer med produktplacerande företag, marknadsundersökningsföretag och mediekonsulter för att se hur utbredd produktplacering och effektmätning av denna är. Litteraturstudier är ett annat metodmässigt tillvägagångssätt där vi ser på exponering av produktplacering, varumärkes funktion, sponsringens relevans för produktplacering och hur man bäst effektmäter den. Resultat: Vi har funnit att produktplacering är en effektiv metod, om det utförs korrekt, när det gäller att nå sin målgrupp. Effektmätning av produktplacering är till för att se hur väl målsättningarna uppnåddes. Den effektmätning som förekommer på området utförs internt av företagen och släpps ej offentligt, därför råder det brist på forskning och utvecklade metoder på området. Däremot finns det effektmätningsmetoder som visat sig tillförlitliga inom andra områden som kan omarbetas för att tillämpas på produktplacering. Sammanfattning: Produktplacering är en förekommelse som började i USA men även finns i Sverige. Vi visar på produktplaceringens roll i promotionmixen och vikten av att koda budskapet rätt, så konsumenten tolkar budskapet så som han var avsedd att göra. Det redogörs även för hur produktplacering ska exponeras och hur varumärket fungerar. Företag ska ha klara mål med produktplaceringen för att kunna koda det rätt och för att veta vad de ska effektmäta senare. Målsättni...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Effektmätning av produktplacering

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-17]   Effektmätning av produktplacering
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44454 [2024-05-02]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×