Upplevelsekonsumtionens implikationer för individens självbild - en studie av gourmetupplevelser

1264 visningar
uppladdat: 2004-09-13
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte: Vi ämnar undersöka hur individer genom upplevelsekonsumtion formar, stärker samt ger uttryck för sin självbild. För att kunna uppfylla vårt syfte har vi valt att närmare belysa en slags upplevelse, närmare bestämt gourmetupplevelsen i en restaurangmiljö. Metod: I en teoretisk referensram redogör vi för teorier om självbild och lyxkonsumtion för att kunna uppfylla uppsatsens syfte. Vidare har vi valt att basera vår empiriska undersökning på en fallstudie. För att samla in empiriska data, har vi använt oss av två tekniker, nämligen observationer och kvalitativa djupintervjuer. Teoretiska perspektiv: För att klargöra att tidigare forskning kring upplevelsekonsumtion inte på ett tillfredsställande sätt kan påvisa att det finns en påtaglig koppling mellan upplevelser och individers självbild, presenteras en genomgång av befintlig litteratur inom ämnet upplevelsekonsumtion. För att utöka förståelsen för individens självbild, redogör vi för en definition av begreppet, för att sedermera kunna behandla teorier om självbild i relation till produkter och varumärken. Vår intention är att kunna framlägga bevis för att dessa teorier är överförbara till upplevelsekonsumtion. Då uppsatsen behandlar gourmetupplevelser, inbegrips även teorier om lyx. Empiri: Vårt empiriska material innefattar fyra djupintervjuer, varav en med restaurangchefen och övriga tre med gourmetgäster. Därtill har vi har genomfört två observationer i restaurangens båda matsalar. Med hjälp av vår empiriska studie har vi för avsikt att själva erfara gourmetupplevelsen samt få en ökad förståelse för den återkommande matgästens upplevelser och självbild. Slutsatser: Utifrån vår teoretiska och empiriska bakgrund, har vi kunna fastställa att individer i likhet med produkter och varumärken nyttjar upplevelsekonsumtion för att kunna forma, stärka och ge uttryck för den egna självbilden. Vi har därmed framlagt bevis för gourmetupplevelsens psykologiska kä...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Upplevelsekonsumtionens implikationer för individens självbild - en studie av gourmetupplevelser

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2004-09-13]   Upplevelsekonsumtionens implikationer för individens självbild - en studie av gourmetupplevelser
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44479 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×