Syfte: Vi ämnar undersöka hur individer genom upplevelsekonsumtion formar, stärker samt ger uttryck för sin självbild. För att kunna uppfylla vårt syfte har vi valt att närmare belysa en slags upplevelse, närmare bestämt gourmetupplevelsen i en restaurangmiljö.
Metod: I en teoretisk referensram redogör vi för teorier om självbild och lyxkonsumtion för att kunna uppfylla uppsatsens syfte. Vidare har vi valt att basera vår empiriska undersökning på en fallstudie. För att samla in empiriska data, har vi använt oss av två tekniker, nämligen observationer och kvalitativa djupintervjuer.
Teoretiska perspektiv: För att klargöra att tidigare forskning kring upplevelsekonsumtion inte på ett tillfredsställande sätt kan påvisa att det finns en påtaglig koppling mellan upplevelser och individers självbild, presenteras en genomgång av befintlig litteratur inom ämnet upplevelsekonsumtion. För att utöka förståelsen för individens självbild, redogör vi för en definition av begreppet, för att sedermera kunna behandla teorier om självbild i relation till produkter och varumärken. Vår intention är att kunna framlägga bevis för att dessa teorier är överförbara till upplevelsekonsumtion. Då uppsatsen behandlar gourmetupplevelser, inbegrips även teorier om lyx.
Empiri: Vårt empiriska material innefattar fyra djupintervjuer, varav en med restaurangchefen och övriga tre med gourmetgäster. Därtill har vi har genomfört två observationer i restaurangens båda matsalar. Med hjälp av vår empiriska studie har vi för avsikt att själva erfara gourmetupplevelsen samt få en ökad förståelse för den återkommande matgästens upplevelser och självbild.
Slutsatser: Utifrån vår teoretiska och empiriska bakgrund, har vi kunna fastställa att individer i likhet med produkter och varumärken nyttjar upplevelsekonsumtion för att kunna forma, stärka och ge uttryck för den egna självbilden. Vi har därmed framlagt bevis för gourmetupplevelsens psykologiska kä...