Det livslånga lärandet ur ett utbildningspolitiskt respektive marknadsekonomiskt perspektiv

1176 visningar
uppladdat: 2003-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Livslångt lärande är ett begrepp som används i många sammanhang. Den enkla vardagsförståelsen av livslångt lärande som lärande under hela livet låter sig utvecklas till ett mer nyanserat och komplext begrepp som används med olika syften i olika sammanhang beroende på den underliggande synen på individen i samhället. I syfte att undersöka hur synen på individens lärande kommer till uttryck i ett utbildningspolitiskt respektive marknadsekonomiskt perspektiv på livslångt lärande, så analyseras regeringens proposition Vuxnas lärande (2000/01:72) respektive näringsdepartementets rapport Kompetensförsörjning på arbetsmarknaden (DS 2002:47) med hjälp av Faircloughs teori och metod för kritisk diskursanalys. Resultatet pekar på att det finns båda olikheter och likheter i den syn på individen, hennes motiv och nyttan av lärande som visar sig i de undersökta dokumenten. Betoningen av de ekonomiska motiven för individens val att förbereda sig för förändring genom att delta i det livslånga lärandet är tydligt i Kompetensförsörjning (2002:47). Den mer humanistiska synen i Vuxnas lärande (2000/01:72) betonar individens självförverkligande av sina livsplaner. Ser vi till likheterna så är det några gemensamma element som tas för givna - individens ansvar att välja och genomföra det livslånga lärandet, att individen vill delta och själv har ansvar för att välja väg. Det livslånga lärandet är vägen till självförverkligande och framgång både för individ och samhälle. Att detta orsakas av samhällets förändring, i allt snabbare takt, är nästa sanning som framkommer i båda diskurserna, med referens till begrepp som globalisering och kunskapssamhälle för att nämna några av senmodernitetens slagord. Slutsatsen blir att det finns mer gemensamt i dessa båda diskurser än namnen på de båda dokumenten kan antyda. Vuxnas lärande (2000/01:72) och Kompetensförsörjning på arbetsmarknaden (2002:47) handlar ur individens synvinkel om samma sak - d...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Det livslånga lärandet ur ett utbildningspolitiskt respektive marknadsekonomiskt perspektiv

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2003-01-01]   Det livslånga lärandet ur ett utbildningspolitiskt respektive marknadsekonomiskt perspektiv
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44698 [2024-05-19]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×