När, hur och varför? : En studie om synen på stavning

1508 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Stavning handlar ej enbart om att stava rätt! Att lära sig stava kan vara en hjälp i en individs läs- och skrivutveckling. Genom att lära sig stava kan det bli lättare att lära sig läsa, samtidigt som läsningen kan bidra till att lära sig stava. Genom att skriva kan en elev lära sig stava bättre samtidigt som goda stavningskunskaper kan skapa en känsla av trygghet och säkerhet i skriftspråket som gör att han/hon vill skriva. Syftet med studien är att ta reda på när, hur och varför lärare arbetar med stavning i de tidiga skolåren och att skapa en överblick över olika synsätt på stavning samt hur dessa kan påverka undervisningen. Studien tar upp stavning ur olika perspektiv, från det teoretiska till det praktiska samt hur elever uppfattar stavning. Studien har en tvärsnittsdesign med både kvalitativa och kvantitativa inslag. Datainsamlingsmetoder som använts har bestått av intervjuer, enkätförfrågningar samt dokumentstudier. Studien har visat att synen på stavning delvis har förändrats de senaste decennierna. Gemensamt för lärare och elever är att det är viktigt att kunna stava rätt. Skillnader mellan lärarna framkom genom att de har olika syn på hur den bästa vägen till korrekt stavning går. Trots dessa skillnader har eleverna väldigt lika uppfattningar i synen på stavning. Dessutom har studien visat ett samband mellan lärares arbetssätt, deras respektive lärarutbildning och styrdokumenten för grundskolan. Synen på stavning har förändrats både inom styrdokument samt lärarutbildning. Gemensamt för lärarna är att de verkar behålla grunden de får med sig från sin utbildning. Äldre lärare fick enligt vår studie lära sig mer om metoder för stavning medan detta uteblivit hos de yngre lärarna. I studien har också berörts vilka konsekvenser lärares olika syn på hur de bäst lär elever stava kan få för det praktiska arbetet och eleverna. Nyckelord stavning, stavningsutveckling, stavfel, stavningsundervisning, läs- och skrivutveckling, läsning, skrivning, styrdokument, lärarutbildning, elevers tankarSpelling involves more than spelling correctly! Learning to spell could be useful for an individual’s reading and writing development. The ability to spell could facilitate learning to read, as well as reading could facilitate learning to spell. By writing children become better spellers, at the same time as good spelling ability can create a feeling of confidence in written language that impels children’s will to write. The purpose with our study is to investigate when, how and why teachers work with spelling in the early grades. Different views on spelling and how these can effect the teaching are also examined. Our study includes spelling in different perspectives, from the theoretical to the practical and also pupils’ thoughts on spelling. The study has a cross-sectional design with both qualitative and quantitative parts. The methods that have been used are interviews, questionnaire and document studies. The study has shown that the views on spelling have changed the last decades. The ability to spell correctly is considered to be important by both teachers and pupils. The teachers have different views on what the best way of learning correct spelling looks like. Despite these differences their pupils share common views. This study has also shown a connection between ways of teaching, different periods within the Swedish teachers’ education system and curriculum standards for compulsory grades. The views on spelling have changed both within curriculum standards and teachers education. The teachers seem to keep the foundation from their education. The older teachers learned, according to our study, more teaching methods i...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: När, hur och varför? : En studie om synen på stavning

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   När, hur och varför? : En studie om synen på stavning
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44702 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×