Gymnasiereformen 2007 : En studie om förändringarna inom biologiundervisningen och hur en öppen process bemöts av aktörer i skolans vardag

637 visningar
uppladdat: 2006-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Frågeställningarna i denna uppsats handlar om de förändringar vilket den nya gymnasiereformen 2007 innebär för biologiundervisningen och biologilärarnas deltagande i den öppna förändringsprocess som Skolverket inbjuder till i form av diskussionsfora. Syftet är att exempelvis studera vem som deltager och om det existerar ett samtal. Uppsatsen är en upptäckande analys där jag använder mig av två analysmetoder.Den första metoden är en deskriptiv innehållsanalys, som beskriver förändringarna som gymnasiereformen 2007 innebär för biologiundervisningen i den Svenska gymnasieskolan. Denna metod bygger på regeringspropositionen Kunskap och kvalitet – elva steg för utvecklingen av gymnasieskolan (2003/04:140).Den andra metoden är en enkel kvantitativ innehållsanalys, vilken beskriver bland annat biologilärarnas deltagande i Skolverkets diskussionsfora, vilket lagts ut på Internet.De två diskussionsfora, vilka är aktuella för denna uppsats, omfattar två nationella program vilka är Naturbruksprogrammet och Naturvetenskapsprogrammet. Programmen omfattar båda ämnet biologi. De medverkande aktörernas åsikter värderas av Skolverkets programansvariga under arbetet med reformen vilket önskas resultera i en demokratisk medverkan.Resultatet från den första deskriptiva analysen visar att antalet biologikurser kommer att minska och en infärgning mellan kärnämnena och biologiämnet kommer att införas. Resultatet visa även att kursbetyg kommer att försvinna och ämnesbetyg kommer att införas. Detta innebär att ämnet biologi kommer att minska från 500 gymnasiepoäng till 300 gymnasiepoäng.Den kvantitativa analysens resultat visar att de flesta inläggen på de aktuella diskussionsfora kom f...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Gymnasiereformen 2007 : En studie om förändringarna inom biologiundervisningen och hur en öppen process bemöts av aktörer i skolans vardag

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2006-01-01]   Gymnasiereformen 2007 : En studie om förändringarna inom biologiundervisningen och hur en öppen process bemöts av aktörer i skolans vardag
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44721 [2024-04-28]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×