Marknadsförares utmaningar : En studie av vilka olika möjligheter marknadsförare kan utnyttja vid sociala medier för att tolka och analysera ett företags situation

1478 visningar
uppladdat: 2008-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I och med internets utveckling och sociala mediers framväxt ställs företag och deras marknadsförare inför en ny situation om hur omgivningen kan tolkas. Sociala medier uppdateras varje sekund och är en direktsändning av det senaste. En av marknadsförares arbetsuppgifter är att analysera företags situation. I arbetet med situationsanalys samlar marknadsförare in information om ett företags omgivning - information som kan finnas i sociala mediers informationsflöde. Information som ligger till grund för att rätt strategiska beslut kan fattas med rätt information som underlag.Studien har genomförts med en kvalitativ metod. Primärdata har samlats in genom observationer, telefonintervjuer och fokusgrupper. Sekundärdata har samlats in vid sociala medier. Fenomenet situationsanalys via sociala medier har studerats med en fallstudie av ICA & Köttfärshanteringen och SJ & Kundtjänsten. Två affärsbelägenheter där företagen befinner sig i utsatta lägen och där sociala medier används för att sprida och dela erfarenheter om företagen.Studien visar att de analysverktyg och arbetssätt marknadsförare kan använda för att tolka och analysera ett företags omgivning inte fungerar. Analysteknikerna är skapade för hur världen såg ut för flera årtionden sedan; inte världen idag. Vidare visar studien att företag inte har råd att inte använda sociala medier. Det ständigt uppdaterade flödet kan innehålla information om möjligheter ett företag kan exploatera. Ett proaktivt agerande som är nödvändigt för att ett företag ska överleva i den snabbt fö...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Marknadsförares utmaningar : En studie av vilka olika möjligheter marknadsförare kan utnyttja vid sociala medier för att tolka och analysera ett företags situation

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2008-01-01]   Marknadsförares utmaningar : En studie av vilka olika möjligheter marknadsförare kan utnyttja vid sociala medier för att tolka och analysera ett företags situation
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44782 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×