Internationaliseringsprocessen - En studie om svenska företags internationaliseringsprocess på framgångsrika respektive mindre framgångsrika marknader

1494 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Att sälja utanför sitt lands hemmamarknad har för vissa företag mer eller mindre blivit ett tvång för att verksamheten ska överleva medan andra företag går internationellt för att främja företagets tillväxt, framför allt för de små och medelstora företagen har internationell verksamhet blivit en allt viktigare förutsättning för tillväxt. Många företag har begränsade resurser och förhållandevis små marginaler att lyckas på. Detta gör att ett felaktigt beslut om en etablering utomlands kan vara det sista företaget gör. Däremot kan rätt beslut vara starten på något stort och mycket framgångsrikt. Med detta som bakgrund formulerade författarna följande problemformulering: Vilka faktorer i ett företags internationaliseringsprocess kan tänkas påverka att en utlandsetablering blir mer framgångsrik än en annan? Genom att besvara denna problemformulering vill författarna få en förståelse för om det finns en eller flera enskilda faktorer i ett företags internationaliseringsprocess som påverkar att en utlandsetablering blir mer framgångsrik än en annan, bland små och medelstora företag. I denna undersökning har författarna använt sig av en kvalitativ ansats. Författarnas tillvägagångssätt bygger på en deduktiv ansats, där de först har samlat in teorier om fenomenet internationalisering för att sedan jämföra med den insamlade empirin. Empiriinsamlingen har skett genom djupintervjuer med tre företag, där en lämplig respondent från varje företag har intervjuats. Författarna vill inte på något sätt generalisera undersökningens resultat, men anser att undersökningens resultat kan vara verklighet för företag som befinner sig i samma kontext. Efter att ha analyserat empirin gentemot de insamlade teorierna har författarna kommit fram till att det i huvudsak finns tre faktorer som kan tänkas påverka varför en utlandsetablering blir mer framgångsrik än en annan. Dessa tre faktorer är: ? Psykiskt avstånd ? Erfarenhetsbaserad marknadsspecifik kunskap ? Graden av engagemang/aktiviteter Undersökningen har visat att utlandsetableringar med ett kortare psykiskt avstånd har gjort marknader mer framgångsrika. Gemensamt för dessa marknader är även a...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Internationaliseringsprocessen - En studie om svenska företags internationaliseringsprocess på framgångsrika respektive mindre framgångsrika marknader

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Internationaliseringsprocessen - En studie om svenska företags internationaliseringsprocess på framgångsrika respektive mindre framgångsrika marknader
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44785 [2024-04-30]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×