Hur arbetet med kunder kan standardiseras och förbättras hos ett företag i den medicintekniska branschen

825 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
I dagens samhälle befinner sig alla företag i en mycket konkurrensutsatt miljö, detta harmedfört att kundfokus ökat i alla företag som vill överleva på marknaden. För att bli mereffektiva och få en helhetsbild över det värdeskapande flödet har företag börjat skapaprocessorienterade verksamheter. Med en processorienterad verksamhet ligger fokus påslutkunden, dennes krav, behov och önskemål. Med detta fokus aktualiseras behovet av attförstå att alla kunder är inte viktiga kunder och behovet av kategorisering skapas för attkunna differentiera kundservice av olika slag.Många företag idag har problem med sin kundhantering, så även fallföretaget GetingeSverige AB. De har ingen gemensam bild av vad en kund är och inte heller någrastandardiserade processer för hur arbetet med kunder skall se ut.Det övergripande syftet med uppsatsen är att visa på hur standardiserade processer kringkunderna skall kunna skapas samt hur kriterier för en bra kundkategorisering kan tas fram.För att illustrera detta kommer arbetet att utföras på ett fallföretag, Getinge Sverige AB.Arbetet skall ge dem ett förslag på en gemensam bild av vad en kund är samt skapastandardiserade processer för hur arbetet med kunder skall se ut. Jag skall också ge förslagpå hur en bra kundkategorisering skulle kunna skapas.Genom intervjuer med personer på olika positioner inom Getinge Sverige AB har denaktuella empirin samlats in. Den empiriska informationen har sedan analyserats med hjälpav litteratur från den teoretiska referensramen.Arbetet resulterade i att ett flertal brister identifierades, både i arbetssätt och i synsätt. Destörsta bristerna var att de inte har någon gemensam bild av vad en kund är och de inteanvänder sig av affärssystemet Movex i den utsträckning det är tänkt att användas.Slutsatserna av arbetet blev att definitionen av vad en kund är borde innefatta bådenuvarande och framtida kunder. Detta för att visa på att företaget vill utvecklas och växa,inte bara vara nöjda med nuläget. Vidare skall en bra kundkategorisering bygga på hurlönsam en kund är, inte hur mycket denne omsätter. Orsaken är att även om en kundomsätter mycket så kan den i gengäld kräva mycket service och dra andra kostnader, dettakan i värsta fall kan leda till att det blir en förlustkund...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Hur arbetet med kunder kan standardiseras och förbättras hos ett företag i den medicintekniska branschen

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Liknande arbeten

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Hur arbetet med kunder kan standardiseras och förbättras hos ett företag i den medicintekniska branschen
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44790 [2024-05-04]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×