"Det går att överleva utan lek men inte leva" En studie om pedagogers förhållningssätt till barn som inte leker

999 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Anledningen till att vi valt ta upp ämnet om barn som inte leker var att vi sett fall ute i verksamheten där barn stått utanför gemenskapen. I läroplanen för förskolan poängteras det att man ska skapa en trygg miljö för barnen samt att leken är viktig för barns utveckling och lärande (Lpfö, 1998). Frågan vi ställde oss var: Vad händer med de barn som inte leker? Hur arbetar man med att få med alla barn in i leken ute i verksamheten och vad har pedagogerna för syn på det hela? Frågorna bidrog till att sedan bli vårt syfte i arbetet. Metoden bygger på intervjuer med tio verksamma pedagoger ute i förskolan. Genom vår undersökning fann vi att pedagogerna ute i verksamheten är väldigt medvetna och kunniga. Deras genomgående tankar kring leken är att den har en betydande roll för barn. Genom leken anser pedagogerna att barnen lär sig fungera socialt, bearbeta upplevelser och att den också är en förberedelse för vuxenlivet. Respondenterna betonar att de hela tiden måste finnas till hands och se barnen i deras lek. Något som nämndes flera gånger av våra intervjuade var att tryggheten är en grundförutsättning för att få verksamheten att fungera. Vårt arbete visar att pedagogerna har en förmåga att se och upptäcka barn som inte leker, samtidigt finns det ett eller flera leksvaga barn på näst intill alla avdelningar. Utifrån detta menar vi att leken har en stor och betydelsefull roll, därför är det viktigt att ingen individ glöms bort. Alla måste få leka och som pedag...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: "Det går att överleva utan lek men inte leva" En studie om pedagogers förhållningssätt till barn som inte leker

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   "Det går att överleva utan lek men inte leva" En studie om pedagogers förhållningssätt till barn som inte leker
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44791 [2024-04-29]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×