Samling som pedagogiskt verktyg. En undersökning kring samlingens betydelse för barns lärande, sociala och språkliga utveckling i förskolan

2255 visningar
uppladdat: 2007-01-01
Inactive member

Inactive member

Nedanstående innehåll är skapat av Mimers Brunns besökare. Kommentera arbete
Syfte Syftet med vårt examensarbete är att studera vilken betydelse samlingen har för barns lärande ur ett sociokulturellt perspektiv. Vi vill även undersöka pedagogers och barns åsikter om samlingen i förskolan. Vi har fokuserat på följande frågeställningar för att uppnå vårt syfte: ·Vilken roll har pedagogen i samlingen? ·Vilka föreställningar har förskolebarnen om samlingen? ·Vad har samling för betydelse för barnens sociala och språkliga utveckling? Metod Vi har använt kvalitativa metoder som består av observationer och intervjuer med pedagoger och barn. Datainsamlingen genomfördes i 4 olika förskolor och undersöknings gruppen består av 8 kvinnliga förskollärare och 1 barn mellan 3-5 år. Materialet har bearbetats och analyserats kvalitativt. Resultat Vi kom fram till att samlingen är av stor betydelse för barns lärande och sociala och språkliga utveckling. Samlingen används som ett pedagogiskt verktyg för att uppnå olika mål i förskolan. Det framkommer också att samlingen är ett bra tillfälle att uppleva gemenskap och vikänsla. Vi undersökte vårt ämne från två perspektiv dvs. barn perspektiv och vuxen perspektiv. Utifrån barnens perspektiv ska samlingen vara rolig och spännande. De stillasittande aktiviteterna ska kompletteras med rörliga ...

...läs fortsättningen genom att logga in dig.

Medlemskap krävs

För att komma åt allt innehåll på Mimers Brunn måste du vara medlem och inloggad.
Kontot skapar du endast via facebook.

Källor för arbetet

Saknas

Kommentera arbetet: Samling som pedagogiskt verktyg. En undersökning kring samlingens betydelse för barns lärande, sociala och språkliga utveckling i förskolan

 
Tack för din kommentar! Ladda om sidan för att se den. ×
Det verkar som att du glömde skriva något ×
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. ×
Något verkar ha gått fel med din kommentar, försök igen! ×

Kommentarer på arbetet

Inga kommentarer än :(

Källhänvisning

Inactive member [2007-01-01]   Samling som pedagogiskt verktyg. En undersökning kring samlingens betydelse för barns lärande, sociala och språkliga utveckling i förskolan
Mimers Brunn [Online]. https://mimersbrunn.se/article?id=44810 [2024-05-05]

Rapportera det här arbetet

Är det något du ogillar med arbetet? Rapportera
Vad är problemet?



Mimers Brunns personal granskar flaggade arbeten kontinuerligt för att upptäcka om något strider mot riktlinjerna för webbplatsen. Arbeten som inte följer riktlinjerna tas bort och upprepade överträdelser kan leda till att användarens konto avslutas.
Din rapportering har mottagits, tack så mycket. ×
Du måste vara inloggad för att kunna rapportera arbeten. ×
Något verkar ha gått fel med din rapportering, försök igen. ×
Det verkar som om du har glömt något att specificera ×
Du har redan rapporterat det här arbetet. Vi gör vårt bästa för att så snabbt som möjligt granska arbetet. ×